For første gang: Droner skal kontrollere letbanebyggeri
Artiklen er mere end 30 dage gammel
Odense Letbane investerer i droner for at holde øje med byggeriet af letbanen. Første drone sendes i luften torsdag.
Arbejdet med letbanen i Odense vil fremover ikke kun blive kontrolleret fra jorden. Nu skal små droner også holde øje med, hvordan arbejdet skrider frem.
Det oplyser Odense Letbane i en pressemeddelelse.
Ifølge Odense Letbane er det første gang, at droner bliver brugt i forbindelse med et anlægsprojekt i samme størrelse som letbanen i Odense.
Odense Kommunes borgmester, Peter Rahbæk Juel (S) mener, at brugen af droner harmonerer med Odenses ønske om at blive Danmarks dronecentrum.
- At bruge droner til at følge letbaneprojektet er for mig at se oplagt og helt i tråd med vores satsning på droner til at skabe innovation og udvikle nye forretningsområder, siger borgmesteren.
Særlig dispensation
Det kræver en særlig tilladelse at flyve med droner over boligområder og veje. Derfor har Odense Letbane sammen med dronecentret UAS Denmark, droneoperatørne Pigeon Air Photo og DroneFyn søgt om dispensation hos Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Dispensationen blev givet. Derfor kan dronerne for første gang kontrollere letbanebyggeriet fra oven torsdag den 20. december.
Millioner til robotter og droner skaber glæde på Fyn
20 millioner fra forskningsreserven skal gå til forskning inden for robot- og droneteknologi. Det bliver velmodtaget på Fyn.
Der er penge på vej til de robotter og droner. I alt 20 millioner kroner er sat af til en national strategi og forskningen inden for robot- og droneteknologi i 2019.
Det kom frem på et pressemøde fredag, hvor Uddannelse- og Forskningsministeriet fremlagde fordelingen af forskningsreserven på i alt 1.394 millioner kroner.
På Fyn bliver de 20 millioner vel modtaget.
- Robotindustrien kan vokse sig til at blive én af Danmarks mest betydende eksportindustrier, så det er enormt positivt, at regeringen og forligskredsen tager initiativ til en national strategi, der vil understøtte den her vækstindustri på et nationalt niveau, siger forretningschef for Odense Robotics, Mikkel Christoffersen.
Bevarer førerposition
Ifølge Mikkel Christoffersen er det vigtigt med et nationalt fokus på robotindustrien, hvis Danmark skal bevare sin position på verdensmarkedet.
- Med en national strategi kan man få adgang til ny viden og nye talenter, og det er vigtigt, når vi kigger ud på vores konkurrenter i Europa, Kina og USA. Det går stærkt på det her område, understreger han.
- Danmark har en global førerposition indenfor de såkaldte kollaborative robotter. Det er robotter, der kan arbejde sammen med mennesker på industriområdet, og den position skal vi sikre og bygge videre på, forklarer han.
Gavn på Fyn
På Syddansk Universitet bliver de 20 millioner ligeledes hilst velkommen.
- Jeg synes, det er super positivt, og det er en stærk anerkendelse af den indsats og det potentiale, vi har i Danmark, mener Kasper Hallenborg, der er institutleder ved Mærskinstituttet ved SDU- Her beskæftiger man sig med teknologi, der kan gavne samfundet.
Han er ikke i tvivl om, at Fyn får gavn af midlerne.
- Fyn er jo i Danmark. Både når det gælder droner og robotter, så jeg har svært ved at forestille mig, at det ikke kommer Fyn til gode. Det vil jo netop bruges til samarbejdet mellem forskningen og virksomheder, fortæller han.
Gør 20 millioner overhovedet en forskel?
- Det er en rigtig satsning, og 20 millioner er jo en begyndelse. Hvis jeg læser det korrekt, er de 20 millioner kun for 2019, så må vi jo se i fremtiden. Det er et væsentligt bidrag, men langt fra nok. Til sammenligning går SDU ud og investerer 140 millioner i området over de næste fire år, siger han.
- Jeg synes, at det er glædeligt, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har valgt at give dispensation til dette banebrydende projekt, som er helt i tråd med den nationale dronestrategi, der blandt andet har fokus på at fremme brugen af droner i den offentlige sektor, siger Michael Larsen, der kommerciel chef ved dronecentret UAS Denmark, der har base ved H. C. Andersen Airport.
Afhængigt af vind og vejr vil dronerne også summe over letbanebyggeriet fredag den 21. december.
Sikker drone
For at få lov til at flyve med drone over byggeriet af letbanen har Odense Letbane været nødsaget til at vælge en mere sikker drone.
Valget er landet på en såkaldt eBee. Den ligner en minatureudgave af et fly.
Nu er det sikkert: Millioner på plads til letbanens etape to
I sidste uge var det ikke endeligt på plads. Nu er det slået fast: Et flertal uden om regeringen har sikret 15 millioner kroner til forundersøgelse af letbanens etape to i Odense.
15 millioner kroner.
Det beløb har Folketinget sat af til at lave forundersøgelser til en etape to af letbanen i Odense.
I sidste uge manglede stadig nogle formaliteter, der skulle på plads, før pengene var sikret til Odenses nye transportmiddel. Nu bekræfter Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, at pengene er sat af.
Det er et flertal i Folketinget - uden om regeringen - der har ønsket at sætte pengene af. Flertallet består af Enhedslisten, Radikale, SF, Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti.
- Det er mange penge for Odense Kommune selv at bruge. Derfor betaler Folketinget. Vi vil gerne hjælpe, siger Karsten Hønge, der er transportordfører for SF.
De 15 millioner kroner skal gå til forundersøgelser af etape to for letbanen i Odense, hvor første skinne i etape et kun netop er lagt.
- Vi synes fra Socialdemokratiets side, at letbanen i Odense er et kolossalt spændende og rigtigt projekt, og vi glæder os rigtig meget, til det bliver realiseret. Og for at være bedst muligt forberedt, vil vi gerne have undersøgt etape to, så hvis der bliver økonomi til det på et tidspunkt, så kan man gå i gang med det, siger Rasmus Prehn, der er transportordfører for Socialdemokratiet (S).
Det samme lyder fra Karsten Hønge, transportordfører for SF
- Når tingene skal føres ud i livet, må man starte i god tid. Odense Kommune skal have et ordentligt grundlag at tage beslutninger ud fra, siger Karsten Hønge (SF).
Blandede modtagelser i Odense
Reaktionerne fra politikerne i Odense Kommune er blandede.
Borgmester Peter Rahbæk Juel (S) er glad for opbakningen fra Christiansborg.
- Jeg synes, at det er positivt, at staten og Transportministeriet engagerer sig i letbanens etape to. Også at de gør det så tydeligt, at de ser det i sammenhæng med den udviklingsplan, som vi har for Vollsmose. De investorer, jeg har talt med, har alle været meget tydelige omkring, at det at der er en letbane, det betyder meget for deres villighed til at investere i området, siger borgmester Peter Rahbæk Juel.
Helt så begejstret er by- og kulturrådmand Jane Jegind (V) ikke. På nuværende tidspunkt går hun og Venstre ikke ind for, at der overhovedet skal bygges en letbane etape to.
- Jeg havde hellere set, at de havde givet os de penge til for eksempel støjreducerende foranstaltninger ude ved motorvejen, hvor der er rigtig mange, der er generet af det, eller til nogle bedre cykelstier til vores børn, der skal i skole. Men når det er sagt, så ændrer det ikke vores holdning til, at vi synes ikke, at det er lige nu, at vi skal kigge ind i letbanens etape to. Lad os nu få etape et færdig, og se hvordan det virker, siger Jane Jegind.
Generelt delte meninger om letbanen
Heller ikke Jeginds partifælle på Christiansborg, transportordfører Kristian Pihl Lorentzen, er begejstret for en udvidelse af letbanen i Odense.
- Jeg har noteret mig, at der er truffet aftale om at sætte penge af til en undersøglese af en etape to i Odense. Det noterer jeg mig, men jeg siger også bare, at Venstre står ikke klar med penge til yderligere letbaneetaper i Odense eller andre steder. Letbaner er en rigtig, rigtig dyr kollektiv trafikløsnining. Vi har nogle bedre løsninger, siger Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen.
Den nuværende transportminister, Ole Birk Olesen (LA), har tidligere sagt, at der ikke skal bygges flere letbaner i Danmark.
Men det betyder ikke noget for Karsten Hønge, der mener, at pengene til forundersøgelsen af etape to er første skridt på vejen mod en realisering af projektet.
- Hvis vi skulle lade os lede af, hvad Ole Birk Olesen mener, at den kollektive transport skal have i Danmark, så kom vi ikke ud af stedet. Jeg forventer også, at vi i løbet af nogle ganske få måneder har en ny transportminister med et helt anderledes progressivt og moderne syn på transport i Danmark. Ole Birk Olesen er snart historie, og så skal et nyt flertal sørge for, at vi får løftet den kollektive transport. Også i Odense, siger Karsten Hønge.
Letbanens etape et forventes at være færdig i 2020.
Alligevel forsikrer Odense Letbane, at dronen er ufarlig. Det skyldes, at der er tale om en letvægtsdrone, der ikke udgør nogen fare for mennesker, hvis den styrter ned.
Byggeriet af Odense Letbane vil fremadrettet blive overfløjet omkring én gang i måneden indtil de sidste spor efter planen er lagt i 2020.
Se hvordan dronen virker