Slut med omveje: Nu åbner ny tunnel ved universitetet
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Cyklister og fodgængere får nemmere ved at cykle til og fra Syddansk Universitet og Campus Odense-området, når den nye tunnel åbner onsdag morgen.
Onsdag morgen åbner den nye tunnel, som skal føre cyklister og fodgængere under Niels Bohrs Allé ved Campusvej. Det skriver Odense Kommune i en pressemeddelelse.
Tunnelen forbinder cykelstierne på Campusvej, Rødegårdsvej og Niels Bohrs Allé, så de bløde trafikanter kan komme til og fra SDU, Cortex Park, Videnbyen og det kommende OUH.
Samtidig med tunnelåbningen bliver den langsgående cykelsti på Niels Bohrs Allé også genåbnet.
Ikke flere omveje
De mange studerende, ansatte og besøgende, der hver dag cykler til SDU og Campus Odense-området, har været nødt til at bevæge sig ud på en alternativ rute for at komme på arbejde eller til undervisning i de seneste måneder. Men onsdag morgen er det slut.
- Der har gennem flere år været rigtig mange cyklister i krydset ved universitetet. Det har givet stor trængsel og ventetid. Jeg er glad for, at vi har fundet de økonomiske midler til stitunnelen, så vi kan sikre en bedre afvikling af både cykel- og biltrafikken i krydset. Det får vi stor glæde af - også når letbanen står færdig, siger by- og kulturrådmand Jane Jegind (V) i pressemeddelelsen.
Tunnelarbejde ødelægger eksamenslæsning: Vi beklager
Odense Letbane ved ofte først, hvornår et byggeri går i gang få dage før det sker. SDU har ønsket, at arbejdet med nedgravning af tunnel foregår inden studiestart.
Benthe Vestergård Jørgensen, Kommunikationschef hos Odense Letbane, lægger sig fladt ned og tager kritikken fra studerende tæt ved letbanebyggeriet på Niels Bohrs Allé på sig.
De studerende forstyrres i deres eksamenslæsning, fordi der er givet tilladelse til at der arbejdes tidligt og sent samt i weekenden og i udvalgte nætter.
De studerende ville gerne have været orienteret - og allerhelst have flyttet arbejdet til efter eksamen.
Benthe Vestergård Jørgensen siger til Tv 2/Fyn, at hun er rigtig ked af, at de studerende på blandt andet Campus Kollegiet lige over for vejarbejdet ikke har fået besked inden arbejdet gik i gang mandag morgen:
- Vi plejer at informere forud vores arbejder - og det lykkes i ni af ti tilfælde, men her missede vi det.
Vidste ikke hvornår arbejdet begyndte
Odense Letbane har længe vidst, at der blandt andet skulle nedsænkes en cykeltunnel på Niels Bohrs Allé, men man vidste ikke præcis, hvornår arbejdet kunne begynde:
- Vi ved det ofte meget sent, men vi har en ambition om at informere tre til fem dage forud for arbejdets påbegyndelse, siger Benthe Vestergård Jørgensen, og erkender, at der er sket en fejl.
- Vi har fejlet internt med vores kommunikation, og derfor er den ikke kommet ud.
SDU's ønske
Benthe Vestergård Jørgensen forstår godt, at de studerende "føler sig forstyrret" i deres eksamenslæsning, men hun fortæller samtidig, at planlægningen er foregået i tæt samarbejde med blandt andre SDU.
- SDU har ønsket, at arbejdet foregår inden studiestart, og at det foregår så komprimeret som muligt.
- Til studiestart kommer der tusindvis af elever, som skal over Campusvej og ned til studiet. Og der har det været meget uhensigtsmæssigt for dem (SDU, red.), at vi havde været midt i arbejdet.
Så det har været universitetet der har været med til at bestemme, at det skulle bygges i denne periode?
- Det foregår i tæt dialog med vores store interessenter, når arbejdet bliver planlagt - og med myndigheden, som giver tilladelse.
Så det er universitets eget ønske, at der skulle være bygget på dette her tidspunkt?
- Det er det efter mine informationer, at der har været et ønske om at det skete både så hurtigt og så komprimeret som muligt og inden studiestart.
Artiklen fortsætter under billedet ...
Sarah har udsigt nattelarm
Sarah Anne Pedersen er en af de studerende, som mandag blev vækket af de store entreprenørmaskiner. Hun har udsigt til arbejdet med tunnelen, og fortæller til TV 2/Fyn, at letbanearbejdet bare er en del af al den støj, som har plaget området igennem længere tid med byggearbejde.
- Man kan godt finde et andet sted at studere og læse, men man kan ikke finde et andet sted at sove. Det er jo her, jeg bor, siger hun.
Udover udsigten til der, hvor tusindvis af nye studerende vil passere under Campusvej, har Sarah Anne Pedersen og udsigt til byggelarm de næste fire uger.
Der er givet tilladelse til, at der arbejdes med tunnelen i weekenderne fra klokken 7 til 18. Derudover er der givet tilladelse til at arbejde otte nætter mellem klokken 22 og 7. På hverdage er maskinerne i gang fra 7 til 18.
23-årige journaliststuderende Julie Schuster Lapp cykler hver dag til og fra Syddansk Universitet, og hun glæder sig:
- Jeg glæder mig rigtigt meget, til den nye tunnel åbner. Det bliver nemmere at komme til og fra universitetet. I stedet for at skulle hele vejen bag om uni, kan jeg nu køre direkte igennem ovre ved "Bilka krydset". Jeg kommer til at spare tid, som betyder en hel del på en travl morgen. Jeg forventer også, cykeltrafikken bliver mindre kaotisk med den nye tunnel, siger hun i pressemeddelelsen.
Stitunnelen er finansieret af kommunen som et tilkøb til letbaneprojektet.
Bagerposer til de morgenfriske
Jane Jegind står onsdag morgen sammen med Cyklisternes By og Odense Letbane på Campusvej for at sige tak til de forbipasserende cyklister. Med sig har de 1.000 bagerposer, som de vil dele ud. Det kommer til at foregå fra klokken 7 til klokken 9 lige ved Cortex Park Vest.