Søsteren til Odense Letbane kører endelig med passagerer
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Torsdag kører letbanen i Aarhus med sine første passagerer. Odense Letbane skal i fremtiden igennem samme sikkerhedsgodkendelser, som har forsinket letbanen i Aarhus.
I Aarhus var der mange glade miner, da letbanen langt om længe kunne køre med sine første passagerer torsdag formiddag.
Letbanedirektør garanterer: Ingen Aarhus-historier i Odense
Det blev kritiseret kraftigt, at Aarhus måtte udskyde åbningen af byens letbane aftenen inden, den skulle have været på skinner. Men en lignende situation vil aldrig opstå i Odense, lover direktøren bag nu.
Alt var egentlig klar til, at Aarhus Letbane skulle køre de første passagerer rundt i byen lørdag morgen. Men aftenen inden måtte folkene bag melde ud, at sikkerhedsproblemer havde gjort, at letbanen alligevel ikke ville komme på skinner som planlagt.
Men en lignende situation vil ikke kunne ske, når Odense Letbane står til at åbne i 2020.
- Man skal aldrig sige aldrig. Men at sende en meddelelse ud dagen før, det kommer ikke til at ske her i Odense, lyder det fra direktør for Odense Letbane, Mogens Hagelskær.
Aflysningen af den store åbningsfest i Aarhus skyldtes, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, ikke kunne godkende sikkerheden hos letbanen og hos operatøren, Keolis, som skal stå for driften af letbanen. Men ifølge Mogens Hagelskær så har de i Odense garderet sig mod, at en lignende situation vil kunne opstå hos dem.
- Inden vi sendte vores udbudsmateriale for operatøren ud, har vi indarbejdet i materialet, at inden operatøren overhovedet kan få lov at lave prøvedrift i Odense, så skal alle godkendelser være på plads. Så vi kommer ikke til at stå i en situation, hvor vi dagen inden vi skal åbne letbanen i Odense bliver nødt til at aflyse, siger han.
Keolis stadig i spil i Odense
Ifølge Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen var det de helt generelle beskrivelser for sikkerheden fra operatøren Keolis, der gjorde, at Aarhus Letbane ikke fik tilladelse til at åbne som planlagt. Til TV 2 Østjylland sagde styrelsens vicedirektør, Kåre
Clemmesen, fredag, at sikkerhedsplanen fremstod "tynd, ufærdig og usammenhængende".
Men det betyder ikke, at Keolis har mistet muligheden for at vinde udbuddet om Odense Letbane.
- Alle, der har erfaringer indenfor letbaner, er meget velkomne til at søge. Også Keolis. Jeg er sikker på, at vi vil holde skærpet opmærksomhed på deres evne til at beskrive, hvordan de vil indhente deres sikkerhedsgodkendelser, men Keolis er velkomne, ligesom alle andre selskaber er, lyder det fra Mogens Hagelskær.
Odense Letbane forventes at stå klar til at køre de første ture i slutningen af 2020.
Letbanen skulle i første omgang have været klar i sommer, men startdatoen blev rykket til den 23 september. Dagen inden den helt store åbning i september blev det så udskudt igen. Trafikstyrelsen satte foden ned, fordi der manglede forskellige sikkerhedsgodkendelser.
Aarhus Letbane er magen til den letbane, vi skal have i Odense, som forventes at være klar i 2020. Inden da skal den igennem samme sikkerhedsgodkendelser, som letbanen i Aarhus.
Regner ikke med forsinkelser i Odense
Direktøren for Odense Letbane, Mogens Hagelskær, er glad for, at letbanan nu kan køre i Aarhus. Han har tidligere fortalt, at de ikke regner med at komme i samme vanskeligheder hos Trafikstyrelsen, som de kom i Aarhus.
Aflysningen i Aarhus skyldtes dengang, at Trafikstyrelsen ikke kunne godkende sikkerheden hos letbanen og hos operatøren, Keolis, som står for driften af letbanen. Men ifølge Mogens Hagelskær har de i Odense garderet sig mod, at en lignende situation vil kunne opstå hos dem.
Flertal af odenseanere vil ikke bruge letbanen
De fleste odenseanere har ikke tænkt sig at bruge letbanen, når den står klar. Det viser en ny meningsmåling, som Odense Letbane har fået lavet.
To ud af tre odenseanere kommer aldrig eller kun sjældent til at benytte letbanen i Odense, når den står klar i 2020. Det er resultatet af en meningsmåling, som Megafon har lavet for Odense Letbane.
For mens flere på et overordnet niveau er mere positive end negative omkring selve det, at letbanen etableres, er det så som så med forventningerne til, hvor ofte de 400 adspurgte borgere har tænkt sig selv at stige om bord, når letbanen kører.
Faktisk viser tallene, at blot fire procent svarer, at de "i meget høj grad" forestiller sig at blive letbanekunder. Syv procent svarer "i høj grad", mens 19 procent svarer "i nogen grad".
Til gengæld lyder det fra 32 procent, at de "slet ikke" forventer at benytte det nye tilbud i den kollektive trafik, og yderligere 34 procent svarer "i mindre grad".
Bekymrer ikke letbane-direktør
Administrerende direktør i Odense Letbane, Mogens Hagelskær, er ikke overrasket over, at tallene ser sådan ud.
- Jeg synes faktisk, det er rigtig positivt, at det ikke er færre. Vi er trods alt ret langt fra, at letbanen åbner i 2020, siger Mogens Hagelskær.
- Så dét, at folk ikke kan se, hvor stationerne kommer til at ligge henne, og hvor skinnerne er, det er naturligt, at der har man svært ved at se, hvad man skal bruge letbanen til i 2020, siger Mogens Hagelskær.
Han fortæller, at det faktisk er noget han havde regnet med, da det også er det billede, som tegner sig i andre byer med letbanebyggeri.
- Det er helt på linje med, hvad man ser i andre byer, der bygger letbaner. Så lang tid før har folk svært ved at se, hvad de skal bruge den til. Når vi kommer tættere på, og letbanen åbner - tro mig, så kommer folk til at strømme til, siger Mogens Hagelskær.
Stadig flere for end imod letbanen
Undersøgelsen viser også, at der fortsat er flere, der er positive overfor at Odense får en letbane, end der er imod.
I alt 44 procent af de adspurgte borgere mener, at det er positivt eller meget positivt, at der bliver anlagt en letbane i Odense. Mens 39 procent mener, at det er negativt eller meget negativt. Resten fordeler sig mellem ”hverken/eller” og ”ved ikke”.
Målingen er lavet i slutningen af november, hvor Megafon på vegne af Odense Letbane har interviewet 401 odenseanske borgere og 212 fra det lokale erhvervsliv i de fire postnumre, der er mest berørt af letbanearbejdet.
- Inden vi sendte vores udbudsmateriale for operatøren ud, har vi indarbejdet i materialet, at inden operatøren overhovedet kan få lov at lave prøvedrift i Odense, så skal alle godkendelser være på plads. Så vi kommer ikke til at stå i en situation, hvor vi dagen inden, vi skal åbne letbanen i Odense, bliver nødt til at aflyse, sagde Mogens Hagelskær i september.
Desuden har letbanen i Odense allerede været i dialog med Trafikstyrelsen det seneste år, så de i god tid får forberedt sig på sikkerhedsgodkendelserne, inden letbanen står færdig.