Arriva skal stå for togtrafikken på Svendborgbanen
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Det bliver Arriva, der fremover skal betjene de fynske togrejsende på Svendborgbanen. Det har Transport-, Bygnings- og Boligministeriet offentliggjort torsdag aften.
De fynske togrejsende mellem Odense og Svendborg skal fra 2020 vende sig til, at der ikke længere står DSB og Banedanmark på togvognene.
Allerede i november sidste år meldte DSB ud, at de ikke ville byde ind, når driften af Svendborgbanen i år skulle i udbud igen.
Og torsdag har Transport-, Bygnings- og Boligministeriet så besluttet at tildele et konsortium bestående af Arriva Danmark A/S og Arriva Tog A/S kontrakten om togpassagertrafik udført som offentlig service på Svendborgbanen.
Derudover skal Arriva også fremover stå for togdriften i Midt- og Vestjylland.
DSB dropper Svendborgbanen
December i år 2020 bliver sidste gang DSB medtager passagerer på Svendborgbanen. DSB vil ikke byde ind, når togdriften på banen bliver sat i udbud.
Togdriften mellem Odense og Svendborg vil blive overtaget af et andet selskab end DSB. Det står klart efter, at det er kommet frem, at DSB ikke vil byde på togdriften på strækningen, når den bliver sat i udbud.
DSB skal, ifølge deres halvårsregnskab, afgive syv procent af den samlede Fjern- og Regionaltogstrafik målt i togkilometer. Det blev besluttet af et enigt folketing med undtagelse af Enhedslisten i juni i år.
Ved at sætte blandt andet Svendborgbanen i udbud, får andre selskaber mulighed for at byde ind på togdriften i Danmark.
- Erfaringerne fra de jyske strækninger, hvor andre selskaber har overtaget, er, at man har høj punktlighed. Det kan man ikke just sige om strækningen mellem Odense og Svendborg. Jeg synes, det giver god mening, at man laver et udbud, så vi ser om vi kan finde en løsning, der giver os tog til tiden på den strækning også, siger Venstres medlem af Folketingets transportudvalg Jane Heitmann (V)
Togdriften vil blive overtaget af et andet selskab fra december i 2020 og vil strække sig over en periode på otte år.
Nyt selskab overtager
Men selvom et andet selskab kommer til at overtage togdriften på strækningen, bliver det med de samme tog, som DSB kører med på strækningen i dag, og det bekymrer pendlertalsmand for Svendborgbanen. Hun mener, at mange forsinkelser i dag skyldes signal, skinner og materiel:
- Der er stadig skinner og signaler, der er gamle. Hvis vi også har noget materiel, der driller nogle gange, så kan jeg ikke se, hvordan et andet selskab skal kunne gøre driften bedre, siger pendlerformand for Svendborgbanen Natasja Thrane Rasmussen.
Tog til tiden var også det vigtigste for de passagerer, vi talte med på Svendborgbanen i dag:
- Jeg synes ikke, der er noget problem i, at et andet selskab overtager, så længe der bare er nogen, der overtager. Jeg kunne forestille mig, at der var lidt mere punktlighed hos et andet selskab, siger Louise Mathisen fra Odense.
Tildelingen er en udmøntning af den politiske aftale om merudbud af togtrafik, som regeringen har indgået med et bredt politisk flertal bestående af Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne, Radikale, Alternativet og SF.
Otteårig aftale
Arriva skal stå for togtrafikken i perioden fra den 13. december 2020 til den 9. december 2028 med mulighed for op til to års forlængelse.
- Vores erfaringer med udbud af den midt- og vestjyske togtrafik viser, at det giver god mening for passagererne og skatteyderne at konkurrenceudsætte togtrafik. I de to første kontraktperioder har vi fået både billigere og mere punktlig togtrafik med et højt serviceniveau til passagererne. Jeg forventer, at Arriva vil fortsætte den udvikling og levere høj service og punktlige tog i den kommende kontraktperiode – også på Svendborgbanen, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) til ministeriets hjemmeside.
Der vil være et uændret serviceniveau, idet antallet af afgange og kravene til punktlighed og kundetilfredshed videreføres fra den nuværende kontrakt med DSB.
Forvoksede træer driller togtrafikken
Træerne langs Svendborgbanen skal beskæres, og det kommer til at påvirke togtrafikken på strækningen de næste to uger.
De fleste haveejere ved, at det nogle gange er nødvendigt at beskære havens træer. Det samme gælder for de træer, der vokser langs togskinnerne.
Det er nemlig blevet nødvendigt at beskære træerne langs Svendborgbanen, og arbejdet går i gang sent søndag aften og fortsætter i aftentimerne frem til den 13. december.
I første omgang er det på strækningen mellem Odense og Ringe, at Banedanmarks store havesaks skal findes frem fra søndag aften og frem til den 6. december.
Anden etape af træbeskæringen foregår fra den 9. december frem til den 13. december mellem Ringe og Svendborg.
Det skriver DSB.
Arbejdet med at beskære træerne langs Svendborgbanen betyder, at der ikke kan køre tog, mens arbejdet pågår.
Derfor bliver der i de sene aftentimer indsat togbusser i begge retninger mellem Odense og Svendborg, indtil arbejdet er overstået.
DSB skriver, at ændringerne vil gøre rejsetiden længere. Det anbefales derfor, at rejsende tjekker Rejseplanen, inden de skal afsted.