Ny forening vil forhindre Fyn-Als-forbindelse
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Thomas Lundsfryd vil sammen med andre fynboer starte en forening mod den mulige forbindelse mellem Fyn og Als. Han mener, at der kun bliver vist én side af sagen - den positive side.
Det er ikke alle, der er lige begejstrede for den forbindelse, der muligvis skal laves mellem Fyn og Als. Thomas Lundsfryd fra Svanninge er en af initiativtagerne bag en ny forening, der grundlæggende er uenig i, at der er et behov for en bro og motorvej i området.
- Alle argumenter i sagen bliver ikke hørt, og der bliver malet et lyserødt billede af, hvad en bro vil komme til at gøre for vores region. Det billede er vi bare ikke enige i, siger Thomas Lundsfryd.
Thomas Lundsfryd frygter særligt, at en forbindelse mellem Fyn og Als vil påvirke naturen og miljøet negativt og også skabe mere trafik i området.
EU-politikere:
- Vi bakker op om bro mellem Als og Fyn
EU-politikerne Pernille Weiss (K) og Christel Schaldemose (S) er nye medlemmer i Als-Fyn-broens komité.
To fynskvalgte EU-politikere er trådt ind i Als-Fyn-broens komité. Det drejer sig om Pernille Weiss (K) og Christel Schaldemose (S).
- Der er tale om et spændende projekt, som ligesom Fehmernforbindelsen får brug for EU-støtte. Jeg har mulighed for at løfte Als-Fyn ind i den største partigruppe i EU-parlamentet og her være med til at gøde jorden for, at forbindelsen bliver set som et nordeuropæisk projekt, siger Pernille Weiss.
Borgmester Hans Stavnsager (S) fra Faaborg-Midtfyn Kommune er glad for, at der nu også er EU-parlamentarikere med i komiteen.
- Det startede som et lokalt projekt, så kom der regionalpolitikere ind og derefter landspolitikere. Nu er der så også to europæiske politikere, som kan se, at Als-Fyn kan løfte vores del af landsdelen, siger Hans Stavnsager.
Bro knytter os sammen
Christel Schaldemose håber, hun med sin deltagelse i komiteen kan være med til at skabe opmærksomhed omkring projektet.
- Og så forventer jeg, at vi kan være med til at se nærmere på mulighederne for at finde finansering i EU, som kan hjælpe projektet på vej, siger hun.
Pernille Weiss kalder det et interessant projekt, som vil knytte Fyn meget tættere til Tyskland
- Dermed kan broen for alvor trække Danmark længere ind i det indre marked, siger Pernille Weiss.
Christel Schaldemose og Pernille Weiss bor i dag i København, men de er begge født og opvokset på Fyn.
- Vi er som EU-politikere valgt i hele Danmark, så jeg skal også kunne forklare min deltagelse i det her projekt i Nordjylland og København. Det gør jeg gerne, fordi alle analyser og rapporter viser, at der er tale om et meget sundt infrastrukturprojekt, siger Pernille Weiss.
Ambassadører for bro
Borgmester Hans Stavnsager håber, at de to nye medlemmer i komitéen kan være med til at bane vejen for finansieringskilder udenfor Danmark.
- Når vi kommer længere frem, og forhåbentlig kan realisere projektet, kan nogle EUs infrastrukturfonde komme til at spille en rolle i forhold til finansieringen, siger borgmester Hans Stavnsager.
Als-Fyn-broens komité består af cirka 30 medlemmer, som udover at være ambassadører for projektet også skal være sparringspartnere og rådgivere for styregruppen med Danfoss-bossen, Jørgen Mads Clausen i spidsen.
Formålet er at indsamle og formidle viden om effekterne af en fast forbindelse. Det skal ske ved at udarbejde rapporter, analyser og undersøgelser af de effekter, som en fast forbindelse vil have for den syddanske region.
- Det vil have uoprettelig virkning på vores miljø og dyreliv, og det er min primære motivationsfaktor. Min familie og jeg bruger naturen rigtig meget i alle mulige sammenhænge, og jeg har ikke lyst til at få mange tusind biler igennem her hvert døgn, siger Thomas Lundsfryd.
Konsekvenser for miljøet
Og netop broens miljøpåvirkning skriver Vejdirektoratet om i en rapport fra 2019, der analyserer de konsekvenser, en forbindelse mellem Als og Fyn vil have.
I rapporten skriver Vejdirektoratet blandt andet:
- En fast forbindelse mellem Als og Fyn vil have konsekvenser for miljøet både i anlægs- og driftsfasen.
Vejdirektoratet skriver dog i rapporten, at der kan gennemføres en række foranstaltninger og tiltag for at reducere belastningen på miljøet.
Forbindelsen skal ligge i Natura 2000-område
Farvandet mellem Als og Fyn er et såkaldt Natura-2000 område, og derfor vil det, uanset linjeføringen over vandet, være nødvendigt at passere området.
Ved EU-domstolen er det blevet fastlagt, at ny infrastruktur gennem Natura-2000 områder kun er tilladt at anlægge, hvis projektet varetager hensyn til væsentlige samfundsinteresser. Og det mener Thomas Lundsfryd ikke, at projektet gør.
Sygefraværet stiger i ældreplejen: Odense Kommune beder om hjælp
Sygefraværet blandt de ansatte i ældreplejen i Odense Kommune stiger. Derfor har kommunen nu søgt 1,36 millioner kroner i en pulje til at nedbringe antallet af sygedage.
Sygefraværet blandt de ansatte i ældreplejen i Odense Kommune går den forkerte vej. Efter at sygefraværet i en årrække har været faldende, er udviklingen nu vendt igen.
I 2019 var sygefraværet blandt de ansatte i ældreplejen 16,4 dage. Et stykke over kommunens egne måltal på området, som er på 12,2 dage.
Udviklingen ærgrer kommunens ældre- og handicaprådmand.
- Jeg er utrolig ked af den situation, vores ansatte er i. Det er en ond spiral, og den skal vi have brudt, siger Søren Windell (K), ældre- og handicaprådmand i Odense Kommune.
En organisation, hvor der er skåret helt ind til benet
Men tallene kommer ikke som den store overraskelse for Søren Windell.
- Det er en organisation, der er utrolig hårdt presset, og en organisation, hvor der er skåret helt ind til benet, siger han.
For at vende den negative udvikling og nedbringe sygefraværet vil Ældre- og handicapforvaltningen sammen med Beskæftigelses- og socialforvaltningen søge en pulje, som støtter kommunale tiltag, der skal nedbringe sygefraværet i ældreplejen.
I alt er der søgt om 1,36 millioner kroner til et projekt, der skal løbe fra 1. april til slutningen af 2021.
En belastning for både borgere og ansatte
- Det er da en daglig belastning for de ansatte, at de ikke ved, om deres kolleger er der, og det er det også for borgerne, der oplever, at der kommer flere vikarer. Der er ingen vindere i det her, lyder det fra Søren Windell.
Artiklen fortsætter under videoen ...
Han peger på, at én af årsagerne til det øgede sygefravær er, at der er gået mange opgaver fra regionerne til kommunerne, uden der er fulgt midler med.
- Det er fint med en pulje, vi kan søge i nu og her, men på lang sigt skal der flere ressourcer til, siger Søren Windell.
Ny strategi for at bringe sygefravær ned
Hvis Odense Kommune får del i Finansministeriets pulje til få sygefraværet ned igen, skal der laves en analyse af typen af sygefravær.
Sideløbende med det skal der laves en strategi for at forebygge og afkorte sygefraværet.
Både ledere og medarbejdere vil blive indraget i den strategi, som blandt andet kommer til at indeholde måltal for at nedbringe sygefraværet.
- Selvfølgelig er man nødt til at bøje lokale ønsker nogle gange, hvis det kommer flertallet til gode. Jeg mener bare ikke, at det er en farbar vej at lave motorvej og bro her, siger Thomas Lundsfryd og fortsætter:
- Der er en masse andre tiltag, man kunne vælge i stedet. Man kunne udvide og gøre den eksisterende landevej mere sikker. Og hvis det viser sig, at der er mange, der vil over til Als, kunne man købe batterifærger lige som på Ærø, siger han.
Fynboer går også ind for projektet
Der findes dog mange, som er fortalere for projektet. Eksempelvis har foreningen Als-Fynbroen omkring 1.500 medlemmer.
Idéen bag broen og den tilhørende motorvej er at skabe en forbindelse, der vil knytte både Fyn, men også resten af Danmark tættere sammen med Tyskland. Og det er en idé, mange kan se fornuften i.
Senest er to fynskvalgte EU-politikere, Pernille Weiss (K) og Christel Schaldemose (S), trådt ind i Als-Fyn-broens komité. Det glæder borgmester i Faaborg-Midtfyn Kommune, Hans Stavnsager (A).
- Det startede som et lokalt projekt, så kom der regionalpolitikere ind og derefter landspolitikere. Nu er der så også to europæiske politikere, som kan se, at Als-Fyn kan løfte vores del af landsdelen, siger Hans Stavnsager.
Udbygger varmeanlæg ved Facebook: Grøn varme til 12.000 fynske hjem
Politikerne i Odense Kommune har sagt ja til Fjernvarme Fyns plan om at udbygge varmepumpeanlægget ved Tietgenbyen for 130 millioner kroner.
Om to måneder løber der grøn varme i rørene hos næsten 7.000 fynske hjem. Fjernvarme Fyn indvier til maj det nye store anlæg ved Tietgenbyen, som kan udnytte overskudsvarmen fra Facebooks datacenter.
Derudover har politikerne i By- og Kulturudvalget i Odense Kommune sagt ja til energiselskabets yderligere planer om at udbygge varmepumpeanlægget for 130 millioner kroner.
Med den ekstra udbygning vil i alt 12.000 husstande få grøn fjernvarme fra varmepumpeanlægget. Anlægget bliver det største af sin art i landet.
- Vi har en helt unik mulighed for at installere ny teknologi på et datacenter af den her størrelse - faktisk for første gang nogensinde på verdensplan, siger Facebooks kommunikationschef i Norden, Peter Münster.
Varmepumpeanlægget bliver udbygget i forlængelse af Tietgenbyens varmecentral. Det får nye eldrevne varmepumper og betyder, at Fjernvarme Fyn kan udnytte mere overskudsvarme fra Facebook og få erfaringer med energioptag fra luften.
Den nye udbygning går i drift ved årsskiftet. Planen er senere at opstille energioptagere, der også kan udnytte luft som varmekilde. Det er blæsere, der tager energi ud af luften og som kommer til at stå på marken over for den nye varmecentral.
- Vi skal have nogle erfaringer med det her. Nu undersøger vi det og sætter det i drift. Så får vi erfaringer, så vi kan være med til at udbrede varmepumper i hele det danske energisystem og vise andre, hvordan det kan lade sig gøre, fortæller udviklingschef i Fjernvarme Fyn Kim Winther.
For forbrugerne påvirker det ikke prisen på fjernvarme, blandt andet fordi Facebook stiller overskudsvarmen til rådighed gratis.
Det er primært forbrugerne i lokalområdet, som vil få den grønne varme i radiotorerne. Det gælder blandt andre Allan Donsager på Væbnerhatten.
- Jeg synes, det er en god idé at bruge overskudsvarmen til noget fornuftigt, mener han.
Fjernvarme Fyn har sat sig et mål om reducere CO2 og udfase sit kulfyrede anlæg senest i 2025. Derfor investerer energiselskabet i anlæg med varmepumper og elkedler for at udnytte flere grønne energikilder. Det kan også være spildevand og kølevand fra kraftværket.
- Det, at vi kan udnytte overskudsvarmen fra Facebook, er en god energikilde, som gør, at vi kan lave et fonuftigt projekt, som ikke kommer til at påvirke varmeforbrugerne økonomisk, siger Kim Winther.
Fornuftig forretning
Kigger man på regnestykket for samfundsøkonomien i projektet, viser beregningerne et overskud på 70 millioner kroner over en 20-årig periode.
Den samlede emission af CO2 hos Fjernvarme Fyn reduceres med 100.000 ton af den samlede udledning på cirka 500.000 ton årligt.
- Det er en stor investering, men det er en fornuftig forretning. Vi får varmen gratis fra Facebook, og vi fortrænger en dyrere og sortere produktion ovre fra Fynsværket, siger Kim Winther.
Facebokk er ikke den eneste techgigant, der bygger i Danmark. Apple er i gang med at bygge et datacenter i Viborg, og Google bygger et datacenter i Fredericia. På Fyn har man som de første udnyttet overskudsvarmen fra Facebooks servere.
Besøgscenteret ved det nye anlæg i Tietgenbyen har allerede haft besøg af både kinesere, amerikanere og europæere fra branchen, som er interesserede i at se, hvad der er lykkedes på Fyn.
Med forbindelsen forudses det af Als-Fyn-broen, at en køretur fra Odense eller Sjælland vil blive forkortet med op til en time i myldretiden og på en tur fra Sydfyn vil man kunne spare op til to timer, hvis man skal til den dansk-tyske grænse.
Ser ikke positivt på projektet
Da medlem af Europa-Parlamentet Pernille Weiss tidligere på ugen trådte ind i Als-Fyn-broens komité, kaldte hun det for et interessant projekt, som vil knytte Fyn meget tættere til Tyskland.
- Dermed kan broen for alvor trække Danmark længere ind i det indre marked, siger Pernille Weiss.
For Thomas Lundsfryd er der dog ikke meget positivt ved det mulige projekt.
- Jeg er i tvivl, om de positive ting, der bliver sagt om broen, passer. Jeg frygter, at man ødelægger uberørt natur, som har ligget her i mange år. Det, synes jeg, ville være synd, siger Thomas Lundsfryd.
Foreningen imod en fast forbindelse mellem Fyn og Als holder stiftende generalforsamling 17. marts på Byskolen i Faaborg.