Rapport: Alsbro tager kampen op med ny Lillebæltsbro
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
En ny bro mellem Bøjden og Als vil både trafikalt og samfundsøkonomisk være en klart bedre investering end at lave en ny Lillebæltsbro. Det viser en ny rapport bestilt af Sønderborg og Faaborg-Midtfyn kommuner.
I dag kan bilister og passagerer tage færgen mellem Bøjen og Fynshav på Als. Men hvis det står til borgmestrene i Sønderborg og Faaborg-Midtfyn kommuner skal færgen erstattes af en bro.
En ny rapport, udarbejdet for kommunerne af konsulentfirmaet COWI viser, at broen vil give en lang række samfundsmæssige fordele. En fast forbindelse kan også styrke udviklingen på Sydvestfyn.
- Hvis forbindelsen bliver en realitet, vil man, hvis man bor i Faaborg, få dobbelt så mange arbejdspladser inden for en times pendlerafstand. Det vil betyde rigtigt meget i forhold til bosætningen og virksomhederne, siger borgmester i Faaborg-Midtfyn Kommune, Hans Stavnsager (S).
Mindre trafik på Vestfyn
Rapporten viser, at en fast forbindelse mellem Als og Sydfyn vil kunne fjerne cirka ti procent af trafikken på Vestfyn og på Lillebæltsbroen. Og samtidig er de samfundsøkonomiske effekter større end en ny bro ved Middelfart.
- Vores beregninger viser en ganske tydelig forskel i de to forbindelsers samfundsøkonomiske effekter. Dem måler man med den såkaldte interne rente, og for AlsFynBroen ligger den på mellem fem og syv procent – alt afhængig af, om der bliver brugerbetaling eller ej. For parallelforbindelsen er den interne rente på højst én procent, siger Svend Torp Jespersen fra COWI i en pressemeddelelse.
Kritik af bro til Als - den vil ødelægge Svanninge Bakker
Naturen vil blive belastet for meget af en bro mellem Fyn og Als, lyder kritikken. Andre mener, at CO2-udslippet begrænses betydeligt.
En fast forbindelse fra Fyn til Als var et af emnerne på debatmødet i Faaborg-Midtfyn Kommune, der vil få gavn af en 11 kilometer lang bro eller tunnel til Sønderjylland.
Enhedslisten er imod en bro, fordi den vil ødelægge naturen, og projektet har for meget fokus på at øge biltrafikken mellem landsdelene.
- Det er et dårligt projekt, fordi vi tænker det som biler og biltrafik. Det er bare noget med, at vi skal øge trafikmængden tværs over bæltet, siger Morten Schjøtt fra Enhedslisten.
- Der kommer nogle bivirkninger og uønskede sideeffekter som belastning på lokalsamfundet. Naturen vil blive belastet i et vist omfang, og vi vil få en masse transittrafik, som ikke gavner området, uddyber han.
Ødelægge Svanninge Bakker
Palle Andersen er spidskandidat fra Borgerlisten. Han er ganske vist tilhænger af en fast forbindelse, men han frygter, at den øgede trafik mod Odense vil ødelægge vandreområdet Svanninge Bakker.
- Der er nogle trafikproblemer i forhold til at komme ind til Odense, som er langt vigtigere. Det skal vi gøre i god stil, så naturen bliver beskyttet, og vi ikke ødelægger Svanninge Bakker, siger Palle Andersen.
Emma Have fra Liberal Alliance mener dog omvendt, at en bro mellem Fyn og Als kan have en positiv påvirkning på miljøet.
- Jeg ved, at I går meget ind for et godt miljø. Vi reducerer vores CO2-udslip med 30.000 ton, siger Emma Have, der finder fordelen i, at bilister på vej mod Tyskland ikke skal længere nordpå via Middelfart.
- I stedet for at folk tager den lange vej rundt om og tager Lillebæltsbroen, tager de Alsbroen, og vi reducerer så meget CO2-udslip, forklarer hun.
Økonomisk vækst på hele Fyn
Derudover understreger hun, at broen vil gavne kommunen og hele Fyn økonomisk.
- Selvfølgelig skal vi have den her bro. Vi får økonomisk vækst. Vi vækster hele regionen, fortæller hun.
Planerne om en bro mellem Fyn og Als er fortsat tidligt i processen. Det er endnu uvist, om man satser på en motorvejsbro, en bro med motortrafikvej eller en tunnel.
Ligner det ikke et fantasiprojekt, som ligger langt ude i fremtiden?
- Det er et projekt, der ligger langt ude i fremtiden, men det vil være et projekt, der vil have enormt stor betydning for vores kommune, siger Hans Stavnsager (S), der har arbejdet på projektet i flere år.
Broen har været på tale gennem flere år, og i juni udkom en regionaløkonomisk analyse lavet for Faaborg-Midtfyn Kommune og Sønderborg Kommune.
Den viste blandt andet, at et brobyggeri ville kunne skabe 13.300 job i byggeperioden og samlet set forøge bruttonationalproduktet med knap en milliard kroner.
Se hele debatrunden om broen til Als:
Betydning for udviklingen i Syddanmark
Udover de trafikale og samfundsøkonomiske effekter vil en forbindelse mellem Als og Fyn også få stor betydning for udviklingen i Region Syddanmark, mener borgmester i Sønderborg Kommune, Erik Lauritzen.
- En fast forbindelse mellem Als og Fyn vil binde Syddanmark sammen på en helt ny måde. I dag har vi en meget opdelt region, og hvis vi samler to landsdele, der i dag snakker meget lidt sammen, så vil det få en række positive effekter for både erhvervslivet og alle os syddanskere. Samtidig vil Fyn og særligt Odense komme tættere på Hamborg, og det åbner helt nye muligheder, siger Erik Lauritzen i en pressemeddelelse.
Behov for flere analyser
De nye oplysninger viser, at der er behov for flere analyser og grundige politiske drøftelser om placeringen af en tredje Lillebæltsbro. Det siger borgmester i Faaborg-Midtfyn Kommune, Hans Stavnsager.
- Projektet er rykket meget længere frem, men vi er endnu ikke nået der til, hvor vi kan træffe en endelig beslutning. Vi har vist, at der er realiteter i projektet. Nu har vi brug for de øvrige kommuner og regionen, siger Hans Stavnsager.
1.400 vil have Als-Fyn-broen: - Det er luftsteg og vindfrikadeller
Flere af folketingets trafikpolitikere har svært ved at se visdommen i en bro mellem Als og Fyn.
Når Foreningen Als Fyn Broen torsdag aften holder Borgermøde på Hotel Faaborg Fjord, sker det i skyggen af lunkne udmeldinger om projektet fra flere af folketingets trafikpolitikere.
Kim Christiansen (DF) kalder ideen "spændende", men projektet ligger år ude i fremtiden, siger han. Karsten Hønge (SF) kalder projektet for "luftsteg og vindfrikadeller".
- En bro er helt urealistisk. Der skal jo ikke bare investeres i en bro, men også i vejforbindelser, siger SF's politiske ordfører, Karsten Hønge.
Foreningen Als Fyn Broen blev stiftet for fire år siden for at skabe folkelig opbakning til en fast forbindelse mellem Als og Fyn. Foreningen har i dag cirka 1.400 betalende medlemmer.
Desuden besluttede Faaborg-Midtfyn Kommune sidste år i samarbejde med Sønderborg Kommune at investere tre millioner kroner over tre år i at få lavet nye undersøgelser af en bros effekt og konsekvenser for samfundet og miljøet.
- Der er i hvert fald brug for seriøs dokumentation for, at det hænger sammen. Indtil nu er det projekt mest vindfrikadeller og luftsteg, siger Karsten Hønge.
DF: Bro udfordring for naturen
Tonerne er mere venlige fra Dansk Folkepartis trafikordfører Kim Christiansen, som roser de lokale kræfter for at tænke nye tanker om fremtidens trafikinvesteringer.
- Det er en spændende tanke, men vi har i forvejen store udfordringer i de her år på finansieringen af en række andre projekter, som allerede er vedtaget med en anlægslov. Alene af den grund er ideen om en bro mellem Als og Fyn en vision, som ligger nogle år ude i fremtiden.
- Desuden nytter det ikke at bygge en bro, hvis man ikke har en højklassevej, som fører trafikken frem til Svendborg-motorvejen, og den del bliver en udfordring for den sydfynske natur, siger Kim Christiansen.
SF: Færger bedre end bro
Karsten Hønge kan godt forstå, at man gerne vil forbedre mobiliteten mellem Als og Fyn, men han mener, at der findes mere realistiske alternativer, hvis landsdelene skal hænge bedre sammen.
- For eksempel kæmper man på Langeland for en bedre færgeforbindelse til Lolland. Her er tale om et projekt, som har fået landspolitisk opmærksomhed. Jeg ved godt, at man ikke kan forkorte rejsetiden mellem Als og Fyn i samme målestok, som man kan på strækningen Spodsbjerg-Taars, hvor der er planer om en fremskudt færgehavn.
- Men det havde dog været nemmere at få ørenlyd på Christiansborg, hvis man på Als og Sydfyn havde brugt kræfter på en bedre færgeforbindelse og flere afgange. For eksempel el-færger, som forurener mindre, siger Karsten Hønge.
Borgmester: Broen er vigtig
På mødet torsdag aften vil borgmesteren i Faaborg-Midtfyn Kommune, Hans Stavnsager (S), fortælle om, hvorfor broen er vigtig.
Knud Erik Hansen, næstformand, vil fortælle om, hvilke initiativer Komiteen og Styregruppen arbejder med i 2018, samt hvilken betydning broen har for virksomheder og for beskæftigelsen på Fyn og på Als.
Bro-forening glad for rapport
Foreningen Als-Fyn Broen har gennem flere år arbejdet for en fast forbindelse mellem Als og Fyn. Foreningens formand er glad for den nye rapport.
- Der er flere perspektiver i rapporten, der er rigtigt spændende. Ikke mindst de trafikanalyser, der ligger om aflastningen af området omkring Kolding og Fynske Motorvej, siger formand for Foreningen Als-Fyn Broen, Mogens K. Nielsen.
Nu skal rapporten bruges til at skabe støtte i hele Syddanmark om en ny broforbindelse mellem Fyn og Jylland, lyder det fra borgmestrene i Sønderborg og Faaborg-Midtfyn kommuner.