Hård tid for vognmænd: Jens frygter for sin omsætning
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Udbruddet af coronavirus går hårdt ud over de fynske vognmænd, som må se langt efter indtjeningen. I Faaborg frygter vognmand Jens Jantzen, at han kan blive nødt til at dreje nøglen om.
I de seneste uger har store dele af erhvervslivet holdt vejret oven på spredningen af coronavirus herhjemme, og nu følger den fynske transportbranche efter.
Som følge af myndighedernes anbefalinger om at holde sig hjemme, benytter langt færre sig af muligheden for at blive transporteret i bus fra a til b.
En af dem, der mærker det direkte på passagertallet, er vognmand Jens Jantzen, der til daglig driver enmandsfirmaet JK Bussen med base i Faaborg. Normalt ville han have travlt med at arrangere busudflugter eller køre elever til og fra skole. I stedet må han se til, mens bussen holder stille, og aflysningerne hober sig op.
- Ordrebogen er fuldstændig tom. Alt er aflyst. Jeg har fået aflysninger for 70.000 kroner, siden det her startede, så det er indtjeningen for marts måned, der er væk, fortæller Jens Jantzen.
Mærkes i hele branchen
Inden virussen brød ud herhjemme, kiggede Jens Jantzen ellers ind i en af de bedste perioder i sine 18 år som buschauffør. Her skulle han ligesom mange andre vognmænd polstre sig til sommermånederne, hvor der på grund af ferie er langt færre, som tager bussen.
- Det er min overlevelse. I den her måned og de næste måneder skal jeg tjene, så jeg er sikker på at overleve til august. For sommermånederne er stille, fortæller han.
Fynbus lukker fordøren:
- Vores chauffører er udsatte
Chaufførerne i busserne skal beskyttes mod corona og uddannelsesruterne sløjfes. Sådan lyder de nye initiativer fra Fynbus torsdag.
Hvis du går op til fordøren på en bus i håbet om at komme ind, kan du fremover forvente at blive vinket hen til bussens øvrige døre.
Torsdag indførte Fynbus nye retningslinjer for at beskytte deres buschauffører mod den smitsomme virus bedst muligt.
- Vores buschauffører er udsatte, fordi de har tæt kundekontakt. Derfor kommer bussen til at køre ind på stoppestedet, og så bliver kun bagdøren åbnet, fortæller kommunikationschef Martin Krogh fra Fynbus.
Ifølge kommunikationschefen kører mange af deres passagerer med enten rejsekort eller en billet på Fynbus-appen, og derfor er der slet ikke behov for den tætte kundekontakt i busserne.
Det er dog stadig muligt at betale med kontanter. Man skal bare gå gennem bussen op til chaufføren. Fynbus ser dog helst, at man undgår det, på grund af smittefare.
- Vi opfordrer kunderne til at finde en anden løsning, siger han og tilføjer:
- Vi vil gerne have at de bruger appen eller rejsekortet, men det er stadig muligt at betale med kontanter.
Uddannelsesruter sløjfes
Fynbus kan mærke, at der er markant færre med busserne nu, hvor uddannelsesinstitutionerne er lukkede.
- Da jeg stod i busterminalen (på Odense Banegård Center, red.) klokken 8 i morges, var der færre end der er en søndag morgen. Der var meget stille. Det har jeg ikke oplevet før, fortæller kommunikationschefen.
Derfor er der heller ikke brug for Fynbus uddannelsesruter, før eleverne skal starte i skole igen.
- På Fyn har vi 32 buslinjer, der udelukkende betjener de unge mennesker og kører dem i skole. De skal selvfølgeligt ikke køre tomme rundt, siger kommunikationschef Martin Krogh.
De almindelige busruter kører dog som de plejer, bare med knap så mange passagerer.
- De fleste har jo lyttet efter opfordringerne og er steget af bussen, fortæller Martin Krogh.
Man kan læse mere om hvilke busser der er påvirket på Fynbus hjemmeside.
Hos brancheforeningen Dansk PersonTransport ser landsformand John Bergholdt også med bekymring på udviklingen og anerkender, at udfordringerne går igen i hele branchen.
- Det står rigtig skidt til. Dem, der driver turistkørsel, er lagt hundrede procent ned. Os, der driver kollektiv transport og sygetransport, er også begyndt at lukke ned. Og det er klart, når børn ikke skal i skole eller på uddannelsesinstitutionerne, så svinder der af passagerer, siger han.
Selvom krisen især kan mærkes lige nu, frygter landsformanden også, at det kan trække spor på længere sigt.
- Vi ved jo ikke, om folk genoptager alle aktiviteter på fuldt niveau med det samme. Og det tror jeg ikke, at man gør. Så vi må nok også påregne, at der går lidt ekstra tid, før vi er tilbage på normalt niveau, siger John Bergholdt.
Fremtiden er usikker
For Jens Jantzen er en af de helt store udfordringer lige nu at dække udgifterne til bussen, mens forretningen står stille. Og det på trods af, at regeringen af flere omgange har udstedt hjælpepakker til erhvervslivet i form blandt andet skatte- og momsudsættelse.
- Lige nu har jeg jo det problem, at forsikringen skal have nogle penge. Skat vil have vægtafgiften. Lønkompensationen vil ikke hjælpe mig. Så på det område kan jeg ikke rigtig bruge det, siger han.
Fynsk erhvervsliv i venteposition:
- Erhvervsdanmark skal køre
Det fynske erhvervsliv er lige nu i venteposition. Mange direktioner sidder lige nu i møder for at finde ud af, hvordan de skal håndtere situationen.
Flere fynske virksomheder sidder onsdag aften i møder om, hvordan de skal håndtere regeringens nye opfordringer.
Nils Thorborg fortæller til TV 2/Fyn:
- Lige nu sidder jeg i et direktionsmøde om, hvad vi lige skal gøre.
Onsdag aften opfordrede statsministeren alle private arbejdsgivere til at sørge for, at flest muligt arbejder hjemmefra, så de mindsker smittefaren.
Det er også, hvad de regner med at gøre hos Bluepack i Odense.
- I min virksomhed bliver dørene låst i morgen, og de medarbejdere der kommer, skal sidde med halvanden meters afstand. Man må ikke sidde sammen i kantinen, og man må kun spise sin medbragte mad, fortæller den administrerende direktør, Poul Strandmark.
Dyrene kan ikke undvære os
Hos Odense Zoo regner de også med at sende det personale hjem, der kan arbejde hjemmefra.
- Vi lukker ikke. Vi holder gang i alt hvad vi overhovedet kan, og det vi gør er, at vi lader alle medarbejdere der kan arbejde hjemmefra sende hjem i morgen, fortæller vicedirektør Nina Collatz Christensen, og tilføjer:
- Vi er i en krisesituation, men vi sikrer os at vi kan passe dyrene uanset hvilken situation vi står i.
Dyrepasserne og salgspersonalet bliver altså hvor de er, så den zoologiske have fortsat kan holde åbent.
- Det jeg har bemærket er, at man ikke må samles over 100 mennesker indendørs. Zoologisk have er udendørs. Vi lukker ikke, fortæller vicedirektøren til TV 2/Fyn.
Erhvervsdanmark skal køre
Den administrerende direktør i Bluepack hæfter sig ved statsministerens ord på pressemødet onsdag.
- Som statsministeren sagde, så skal Erhvervsdanmark gerne køre. Vi skal have noget at leve af , men vi skal selvføgleligt gøre det på en samfundsforsvarlig måde.
Men selvom han ved, hvordan han vil håndtere det i sin egen virksomhed, sidder Poul Strandmark også i venteposition. Han er også formand for Dansk Industri Fyn.
- Vi er indkaldt til ekstraordinært møde i hovedbestyrelsen i Dansk industri i morgen på skype, for at høre hvad vi gør, afslutter han.
Foreløbigt regner han med at kunne klare sig det næste stykke tid uden ordrer i kalenderen. Men hvis udviklingen fortsætter, tvivler han på, at forretningen kan blive ved med at løbe rundt.
- Jeg forholder mig afventende. Jeg går og gør rent oppe i bussen og hygger mig og siger, at det ikke er dens skyld. Vi kan jo ikke gøre andet end at vente. Hvis der ikke snart kommer en ny udmelding om, at det kører igen i april, så er jeg nødt til at pille pladerne af. Og hvis det ikke går, så må jeg jo dreje nøglen om, siger han.