Regeringsudspil: Millioner til motorvej syd om Odense og bro til Als
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
En motorvej syd om Odense og en bro fra Fyn til Als er rykket tættere på. Regeringen foreslår i et nyt transportudspil, at der afsættes penge til begge fynske trafikprojekter.
I et nyt udspil vil regeringen sætte penge af til at udvide motorvejen syd om Odense til tre spor og sætte penge af til en forundersøgelse af en forbindelse mellem Fyn og Als.
Folk, der er vilde med asfalt, kan godt begynde at glæde sig. Regeringen vil sætte 1,1 milliarder kroner af til en udvidelse af motorvejen syd om Odense. Helt konkret foreslår regeringen, at motorvejen fra afkørsel 53 ved Odense V og til afkørsel 50 ved Hjallese bliver udvidet til tre spor i hver retning.
Og blandt de fleste fynske politikere er der stor begejstring over dagens udspil fra regeringen.
Glad minister
Det fynskvalgte folketingsmedlem og forsvarsminister, Trine Bramsen (S), glæder sig over, at regeringen har fundet penge til at udvide motorvejen syd om Odense.
Rapport: Alsbro tager kampen op med ny Lillebæltsbro
En ny bro mellem Bøjden og Als vil både trafikalt og samfundsøkonomisk være en klart bedre investering end at lave en ny Lillebæltsbro. Det viser en ny rapport bestilt af Sønderborg og Faaborg-Midtfyn kommuner.
I dag kan bilister og passagerer tage færgen mellem Bøjen og Fynshav på Als. Men hvis det står til borgmestrene i Sønderborg og Faaborg-Midtfyn kommuner skal færgen erstattes af en bro.
En ny rapport, udarbejdet for kommunerne af konsulentfirmaet COWI viser, at broen vil give en lang række samfundsmæssige fordele. En fast forbindelse kan også styrke udviklingen på Sydvestfyn.
- Hvis forbindelsen bliver en realitet, vil man, hvis man bor i Faaborg, få dobbelt så mange arbejdspladser inden for en times pendlerafstand. Det vil betyde rigtigt meget i forhold til bosætningen og virksomhederne, siger borgmester i Faaborg-Midtfyn Kommune, Hans Stavnsager (S).
Mindre trafik på Vestfyn
Rapporten viser, at en fast forbindelse mellem Als og Sydfyn vil kunne fjerne cirka ti procent af trafikken på Vestfyn og på Lillebæltsbroen. Og samtidig er de samfundsøkonomiske effekter større end en ny bro ved Middelfart.
- Vores beregninger viser en ganske tydelig forskel i de to forbindelsers samfundsøkonomiske effekter. Dem måler man med den såkaldte interne rente, og for AlsFynBroen ligger den på mellem fem og syv procent – alt afhængig af, om der bliver brugerbetaling eller ej. For parallelforbindelsen er den interne rente på højst én procent, siger Svend Torp Jespersen fra COWI i en pressemeddelelse.
Betydning for udviklingen i Syddanmark
Udover de trafikale og samfundsøkonomiske effekter vil en forbindelse mellem Als og Fyn også få stor betydning for udviklingen i Region Syddanmark, mener borgmester i Sønderborg Kommune, Erik Lauritzen.
- En fast forbindelse mellem Als og Fyn vil binde Syddanmark sammen på en helt ny måde. I dag har vi en meget opdelt region, og hvis vi samler to landsdele, der i dag snakker meget lidt sammen, så vil det få en række positive effekter for både erhvervslivet og alle os syddanskere. Samtidig vil Fyn og særligt Odense komme tættere på Hamborg, og det åbner helt nye muligheder, siger Erik Lauritzen i en pressemeddelelse.
Behov for flere analyser
De nye oplysninger viser, at der er behov for flere analyser og grundige politiske drøftelser om placeringen af en tredje Lillebæltsbro. Det siger borgmester i Faaborg-Midtfyn Kommune, Hans Stavnsager.
- Projektet er rykket meget længere frem, men vi er endnu ikke nået der til, hvor vi kan træffe en endelig beslutning. Vi har vist, at der er realiteter i projektet. Nu har vi brug for de øvrige kommuner og regionen, siger Hans Stavnsager.
Bro-forening glad for rapport
Foreningen Als-Fyn Broen har gennem flere år arbejdet for en fast forbindelse mellem Als og Fyn. Foreningens formand er glad for den nye rapport.
- Der er flere perspektiver i rapporten, der er rigtigt spændende. Ikke mindst de trafikanalyser, der ligger om aflastningen af området omkring Kolding og Fynske Motorvej, siger formand for Foreningen Als-Fyn Broen, Mogens K. Nielsen.
Nu skal rapporten bruges til at skabe støtte i hele Syddanmark om en ny broforbindelse mellem Fyn og Jylland, lyder det fra borgmestrene i Sønderborg og Faaborg-Midtfyn kommuner.
- I dag er en rigtig god dag for for Fyn, fordi vi får de ekstra 14 kilometer motorvej syd om Odense, som vi har sukket og kæmpet for i rigtig, rigtig lang tid. Så nu skulle de trafikale problemer, vi har set syd om Odense, gerne ophøre, fortæller Trine Bramsen.
Odense-borgmester Peter Rahbæk Juel (S) har drukket meget kaffe på Christiansborg for at få landspolitikerne til at gøre noget ved trængslen på motorvejen syd om Odense.
- Det er helt fantastisk, og det er noget af det, jeg nok har knoklet allermest for i den tid, jeg har været borgmester, og jeg glæder mig over, at der udover penge til, at vi kan få bedre fremkommelighed, så er der også sat penge af til, at der kommer højere støjvolde og støjafskærmning, siger Peter Rahbæk Juel.
Begejstret erhvervsliv
Udspillet glæder også direktøren i Fynsk Erhverv, Jytte Reinholdt, som igennem flere år har presset på for at få udvidet motorvejen.
Slut med vejarbejde: 12 kilometer sekssporet motorvej åbner i dag
Den første udbygning af Fynske Motorvej er klar, og Vejdirektoratet kan dermed åbne 12 kilometer motorvej med seks spor inden jul.
De 75.000 køretøjer, der i gennemsnit udgør den daglige trafik på den vestfynske motorvej, får snart mere asfalt at brede sig på.
Den første udbygning af Fynske Motorvej betyder at strækningen mellem Odense V og Gribsvad nu bliver sekssporet. Dermed skal 12 kilometer motorvej være med til at lette trafikken. Det glæder Else Nielsen, der kører på strækningen hver uge.
- Det er dejligt, hvis trafikanterne bare holder de hastighedsgrænser, der er, siger hun.
Else Nielsen ser samtidig frem til, at den tilladte hastighed på strækningen hæves fra de 80 kilometer i timen, som har været gældende under vejbyggeriet.
- Det har været drøjt, siger hun.
Udbygningen af Fynske Motorvej begyndte i maj 2019, da daværende transport-, bygnings- og boligminister Ole Birch Olesen (LA) tog det første spadestik. Planen er, der i 2022 skal være seks spor hele vejen fra Middelfart til Odense, og i løbet af foråret 2021 begynder udbygningen af strækningen mellem Gribsvad og Nørre Aaby.
Ujævn asfalt
Når de nye motorvejsspor åbner mellem Odense V og Gribsvad onsdag, vil belægningen ikke være helt jævn. Årsagen er, at strækningen i sommeren 2021 skal belægges med klimavenlig asfalt.
- Klimavenlig asfalt gør, at bilernes modsand bliver mindsket, så man derved kan spare brændstof, siger Robin Højen Madsen, der er projektchef ved Vejdirektoratet.
Men det må altså vente, til det bliver lidt varmere i vejret.
- Vi vælger at åbne den uden det sidste lag asfalt. Lige nu regner det og er fugtigt og koldt, så vi venter til efter maj, hvor vi kan begynde at lægge det sidste lag asfalt på, siger Robin Højen Madsen.
På strækningen vil det være tilladt at køre 110 kilometer i timen og ifølge Vejdirektoratet, vil den samlede udbygning af Fynske Motorvej betyde, at myldretidsbilister vil kunne spare otte minutter om dagen i 2022.
Faunapassager og broer
I forbindelse med udbygningen af motorvejen med et spor i hver retning er der også etableret tre faunapassager, så padder og mellemstore pattedyr kan bevæge sig på tværs af den trafikerede vej.
Derudover er der bygget en ny bro ved Spedsbjergvej, og der er kommet nye støjvolde, regnbassiner og samkørselspladser i forbindelse med motorvejen.
- Jeg er begejstret. Det er både sund fornuft og en vigtig beslutning, at udvidelsen kommer nu, så maskinerne kan fortsætte på næste etape, når arbejdet er ved at være færdigt på det stykke, der er ved at blive udvidet nu, siger Jytte Reinholdt fra Fynsk Erhverv.
I forvejen er motorvejen syd om Odense hårdt ramt at trængsel, og en udvidelse af motorvejen her vil aflaste trafikken lokalt og lette trængslen på det samlede vejnet.
14 kilometer med mere asfalt
Ifølge udspillet skal arbejdet med at udbygge den 14 kilometer lange strækning mellem Nørre Aaby og Odense V være færdig i slutningen af 2022. Dermed vil motorvejen over Fyn være sekssporet hele vejen fra Middelfart til Hjallese syd for Odense.
Udover udvidelsen af motorvejen vil regeringen også sætte penge af til, at der bliver bygget et såkaldt park and ride-anlæg ved det nye Odense Universitetshospital, så bilister fra motorvejen kan parkere og tage letbanen ind til centrum af Odense.
- Det er klogt, fordi letbanen er færdig lige om lidt, og letbanen har virkelig mulighed for at flytte trafik fra bil over på skinner. Det er godt for miljøet, det er godt for fremkommeligheden i en by som Odense, som lider under trængsel, så det er en god investering, siger Peter Rahbæk Juel.
Mindre støj til naboerne
Desuden foreslår regeringen også, at der bliver sat støjafskærmning op på en fire kilometers strækning på begge sider af motorvejen, og samtidig skal de eksisterende støjvolde forhøjes med to meter.
- Det vil være til glæde for rigtig mange borgere i området, som hver dag oplever støj. Så det er en glædens dag for Fyn, siger Trine Bramsen.
Udspillet er en del af det infrastrukturudspil, som regeringen ventes at præsentere i morgen, torsdag. Her vil regeringen prioritere de næste ti års investeringer i infrastruktur i Danmark og fordele flere milliarder kroner til en række infrastrukturprojekter.
En udvidelse af motorvejen til tre spor syd om Odense har længe stået højt på politikernes ønskeliste. Allerede i 2013 blev der vedtaget en såkaldt anlægslov, men det er altså først nu, at pengene bliver sat af, så udvidelsen kan blive realitet.
Enhedslisten: Brug pengene på letbane og kollektiv trafik
I Enhedslisten ærgrer man sig over, at så mange penge går til mere asfalt hen over Fyn.
- Det er ærgerligt. Vi kan bruge 1,1 milliarder kroner meget bedre: Vi har et kapacitetsproblem på Svendborgbanen. Vi har en ekstra etape på letbanen, der skal sikres, siger Victoria Velasquez, der er valgt på Fyn.
- Vi står midt i en klimakrise, og det er altså vigtigt, at vi ikke laver tiltag, som skaber flere biler på motorvejene, men omvendt gør det godt at tage den kollektive transport, forklarer hun.
Regeringsudspillet modtager dog støtte fra Venstre.
- Jeg er glad, men det er virkelig også på tide, at regeringen kommer ud af busken. Det tredje motorvejsspor syd om Odense var med i alle planer. Det er nærmest en selvfølge, at det kommer på bordet nu, siger Erling Bonnesen (V), der også er valgt på Fyn.
Sydfynsk bro undersøges
Udover udvidelsen af motorvejen syd om Odense har regeringen også valgt at prioritere midler til Sydvestfyn. Ifølge udspillet vil regeringen sætte penge af til en forundersøgelse af en forbindelse mellem Als og Fyn.
Naboer frygter vej til Alsbro
En bro mellem Bøjden og Als står højt på ønskelisten hos både de sydfynske borgmestre og erhvervsfolk. Men for lokalbefolkningen er en ny motorvej skræmmende.
Både en interesseforening, erhvervsliv og lokale politikere på Sydfyn har kastet sig ind i kampen for at få en bro mellem Bøjden og Als.
Men selvom broen foreløbig kun er en vision, så er beboerne i Falsled, Svanninge og Millinge bange for hvad en bro vil betyde for lokalområdet.
- Vi er meget bekymrede for at området bliver splittet op ved at man får en stor vej igennem det. Vi synes selv at vi har et meget unikt område med øhavet, Helnæsbugten og Svanninge Bakker, og det er med til at fremme turismen. Det harmonerer ikke med en stor vej, siger Susanne Jervelund, der er medlem af lokalrådet for Svanninge, Millinge og Falsled.
Borgmesteren i Faaborg-Midtfyn mener, at man i første omgang skal fokusere på at få planerne om broen i gang, men han frygter heller ikke en stor vej mellem Faaborg og Odense.
- Vi må tage diskussion om hvilken vej vi skal have og hvor den skal gå senere. Men vi bliver nødt til ikke bare at tænke naturbeskyttelse, men også erhvervsliv, fordi det er det vi skal leve af i fremtiden på Sydfyn, siger Christian Thygesen(V), der er borgmester i Faaborg-Midtfyn Kommune.
Cowi har foreslået to modeller til en eventuel ny vej.
Den første model består af en ny 18 km lang motortrafikvej syd om Bøjden og videre mod nord og vest om Svanninge. Herefter skal bilerne benytte den eksisterende rute 43.
Den anden model bygger på en ny motorvej der kobles til Svendborg-Odense motorvejen nord for Ringe. Den forsætter herfra næsten i direkte linjeføring mod sydvest og går mellem Østerby og Svanninge syd om Bøjden og herfra til broen til Als.
En motorvejsbro mellem Fyn og Als og en forbedret vejforbindelse mellem Odense og Faaborg vil ifølge Vejdirektoratet koste 22,4 milliarder kroner, og vurderingen er, at forbindelsen vil blive benyttet af omkring 17.000 billister i døgnet, hvis der bliver en brugerbetaling på 70 kroner for at køre over broen for en personbil.
Allerede i kølvandet på regeringens udspil, mener Jytte Reinholdt fra Fynsk Erhverv, at det er vigtigt, at man nu begynder at se på at udvide det sidste stykke af Fynske Motorvej fra Motorvejskryds Svendborg til Storebælt.
Finansieringen mangler
- Det er ikke usædvanligt, at der går ti år fra anlægslov til finansieringen. Det gjorde der også med Svendborg-motorvejen. Derfor presser vi i Fynsk Erhverv også på, at der bliver lavet en VVM-redegørelse for strækningen fra Motorvejskryds Svendborg til Storebæltsbroen. Det ville være rettidig omhu, siger Jytte Reinholdt.
Regeringens udspil skal nu forhandles på Christiansborg, førend der er et flertal for, at planerne bliver til virkelighed.