7. apr. 2021 kl. 19:30
Fyn

Regeringsudspil: Millioner til motorvej syd om Odense og bro til Als

Artiklen er mere end 30 dage gammel

LYT
Del
Link
kopieret!

En motorvej syd om Odense og en bro fra Fyn til Als er rykket tættere på. Regeringen foreslår i et nyt transportudspil, at der afsættes penge til begge fynske trafikprojekter.

I et nyt udspil vil regeringen sætte penge af til at udvide motorvejen syd om Odense til tre spor og sætte penge af til en forundersøgelse af en forbindelse mellem Fyn og Als.

Folk, der er vilde med asfalt, kan godt begynde at glæde sig. Regeringen vil sætte 1,1 milliarder kroner af til en udvidelse af motorvejen syd om Odense. Helt konkret foreslår regeringen, at motorvejen fra afkørsel 53 ved Odense V og til afkørsel 50 ved Hjallese bliver udvidet til tre spor i hver retning.

Og blandt de fleste fynske politikere er der stor begejstring over dagens udspil fra regeringen.

Glad minister

Det fynskvalgte folketingsmedlem og forsvarsminister, Trine Bramsen (S), glæder sig over, at regeringen har fundet penge til at udvide motorvejen syd om Odense.

Læs også: Rapport: Alsbro tager kampen op med ny Lillebæltsbro
Gå tilbage Del
17. mar. 2018 kl. 18:15

Rapport: Alsbro tager kampen op med ny Lillebæltsbro

Ole Holbech

En ny bro mellem Bøjden og Als vil både trafikalt og samfundsøkonomisk være en klart bedre investering end at lave en ny Lillebæltsbro. Det viser en ny rapport bestilt af Sønderborg og Faaborg-Midtfyn kommuner.

I dag kan bilister og passagerer tage færgen mellem Bøjen og Fynshav på Als. Men hvis det står til borgmestrene i Sønderborg og Faaborg-Midtfyn kommuner skal færgen erstattes af en bro.

En ny rapport, udarbejdet for kommunerne af konsulentfirmaet COWI viser, at broen vil give en lang række samfundsmæssige fordele. En fast forbindelse kan også styrke udviklingen på Sydvestfyn.

- Hvis forbindelsen bliver en realitet, vil man, hvis man bor i Faaborg, få dobbelt så mange arbejdspladser inden for en times pendlerafstand. Det vil betyde rigtigt meget i forhold til bosætningen og virksomhederne, siger borgmester i Faaborg-Midtfyn Kommune, Hans Stavnsager (S).

Mindre trafik på Vestfyn

Rapporten viser, at en fast forbindelse mellem Als og Sydfyn vil kunne fjerne cirka ti procent af trafikken på Vestfyn og på Lillebæltsbroen. Og samtidig er de samfundsøkonomiske effekter større end en ny bro ved Middelfart.

- Vores beregninger viser en ganske tydelig forskel i de to forbindelsers samfundsøkonomiske effekter. Dem måler man med den såkaldte interne rente, og for AlsFynBroen ligger den på mellem fem og syv procent – alt afhængig af, om der bliver brugerbetaling eller ej. For parallelforbindelsen er den interne rente på højst én procent, siger Svend Torp Jespersen fra COWI i en pressemeddelelse.

Betydning for udviklingen i Syddanmark

Udover de trafikale og samfundsøkonomiske effekter vil en forbindelse mellem Als og Fyn også få stor betydning for udviklingen i Region Syddanmark, mener borgmester i Sønderborg Kommune, Erik Lauritzen.

- En fast forbindelse mellem Als og Fyn vil binde Syddanmark sammen på en helt ny måde. I dag har vi en meget opdelt region, og hvis vi samler to landsdele, der i dag snakker meget lidt sammen, så vil det få en række positive effekter for både erhvervslivet og alle os syddanskere. Samtidig vil Fyn og særligt Odense komme tættere på Hamborg, og det åbner helt nye muligheder, siger Erik Lauritzen i en pressemeddelelse.

Behov for flere analyser

De nye oplysninger viser, at der er behov for flere analyser og grundige politiske drøftelser om placeringen af en tredje Lillebæltsbro. Det siger borgmester i Faaborg-Midtfyn Kommune, Hans Stavnsager.

- Projektet er rykket meget længere frem, men vi er endnu ikke nået der til, hvor vi kan træffe en endelig beslutning. Vi har vist, at der er realiteter i projektet. Nu har vi brug for de øvrige kommuner og regionen, siger Hans Stavnsager.

Bro-forening glad for rapport

Foreningen Als-Fyn Broen har gennem flere år arbejdet for en fast forbindelse mellem Als og Fyn. Foreningens formand er glad for den nye rapport.

- Der er flere perspektiver i rapporten, der er rigtigt spændende. Ikke mindst de trafikanalyser, der ligger om aflastningen af området omkring Kolding og  Fynske Motorvej, siger formand for Foreningen Als-Fyn Broen, Mogens K. Nielsen.

Nu skal rapporten bruges til at skabe støtte i hele Syddanmark om en ny broforbindelse mellem Fyn og Jylland, lyder det fra borgmestrene i Sønderborg og Faaborg-Midtfyn kommuner.

- I dag er en rigtig god dag for for Fyn, fordi vi får de ekstra 14 kilometer motorvej syd om Odense, som vi har sukket og kæmpet for i rigtig, rigtig lang tid. Så nu skulle de trafikale problemer, vi har set syd om Odense, gerne ophøre, fortæller Trine Bramsen.

Odense-borgmester Peter Rahbæk Juel (S) har drukket meget kaffe på Christiansborg for at få landspolitikerne til at gøre noget ved trængslen på motorvejen syd om Odense.

- Det er helt fantastisk, og det er noget af det, jeg nok har knoklet allermest for i den tid, jeg har været borgmester, og jeg glæder mig over, at der udover penge til, at vi kan få bedre fremkommelighed, så er der også sat penge af til, at der kommer højere støjvolde og støjafskærmning, siger Peter Rahbæk Juel.

Se tv-indslaget om regeringsudspillet.
Video: TV 2 Fyn

Begejstret erhvervsliv

Udspillet glæder også direktøren i Fynsk Erhverv, Jytte Reinholdt, som igennem flere år har presset på for at få udvidet motorvejen.

Læs også: Slut med vejarbejde: 12 kilometer sekssporet motorvej åbner i dag
Gå tilbage Del
16. dec. 2020 kl. 8:59

Slut med vejarbejde: 12 kilometer sekssporet motorvej åbner i dag

Mikkel Skov Svendsen

Den første udbygning af Fynske Motorvej er klar, og Vejdirektoratet kan dermed åbne 12 kilometer motorvej med seks spor inden jul.

De 75.000 køretøjer, der i gennemsnit udgør den daglige trafik på den vestfynske motorvej, får snart mere asfalt at brede sig på.

Den første udbygning af Fynske Motorvej betyder at strækningen mellem Odense V og Gribsvad nu bliver sekssporet. Dermed skal 12 kilometer motorvej være med til at lette trafikken. Det glæder Else Nielsen, der kører på strækningen hver uge.

- Det er dejligt, hvis trafikanterne bare holder de hastighedsgrænser, der er, siger hun.

Else Nielsen ser samtidig frem til, at den tilladte hastighed på strækningen hæves fra de 80 kilometer i timen, som har været gældende under vejbyggeriet.

- Det har været drøjt, siger hun.

Udbygningen af Fynske Motorvej begyndte i maj 2019, da daværende transport-, bygnings- og boligminister Ole Birch Olesen (LA) tog det første spadestik. Planen er, der i 2022 skal være seks spor hele vejen fra Middelfart til Odense, og i løbet af foråret 2021 begynder udbygningen af strækningen mellem Gribsvad og Nørre Aaby.

Ujævn asfalt

Når de nye motorvejsspor åbner mellem Odense V og Gribsvad onsdag, vil belægningen ikke være helt jævn. Årsagen er, at strækningen i sommeren 2021 skal belægges med klimavenlig asfalt.

- Klimavenlig asfalt gør, at bilernes modsand bliver mindsket, så man derved kan spare brændstof, siger Robin Højen Madsen, der er projektchef ved Vejdirektoratet.

Men det må altså vente, til det bliver lidt varmere i vejret.

- Vi vælger at åbne den uden det sidste lag asfalt. Lige nu regner det og er fugtigt og koldt, så vi venter til efter maj, hvor vi kan begynde at lægge det sidste lag asfalt på, siger Robin Højen Madsen.

På strækningen vil det være tilladt at køre 110 kilometer i timen og ifølge Vejdirektoratet, vil den samlede udbygning af Fynske Motorvej betyde, at myldretidsbilister vil kunne spare otte minutter om dagen i 2022.

Faunapassager og broer

I forbindelse med udbygningen af motorvejen med et spor i hver retning er der også etableret tre faunapassager, så padder og mellemstore pattedyr kan bevæge sig på tværs af den trafikerede vej.

Derudover er der bygget en ny bro ved Spedsbjergvej, og der er kommet nye støjvolde, regnbassiner og samkørselspladser i forbindelse med motorvejen.

- Jeg er begejstret. Det er både sund fornuft og en vigtig beslutning, at udvidelsen kommer nu, så maskinerne kan fortsætte på næste etape, når arbejdet er ved at være færdigt på det stykke, der er ved at blive udvidet nu, siger Jytte Reinholdt fra Fynsk Erhverv.

I forvejen er motorvejen syd om Odense hårdt ramt at trængsel, og en udvidelse af motorvejen her vil aflaste trafikken lokalt og lette trængslen på det samlede vejnet.

14 kilometer med mere asfalt

Ifølge udspillet skal arbejdet med at udbygge den 14 kilometer lange strækning mellem Nørre Aaby og Odense V være færdig i slutningen af 2022. Dermed vil motorvejen over Fyn være sekssporet hele vejen fra Middelfart til Hjallese syd for Odense.

Udover udvidelsen af motorvejen vil regeringen også sætte penge af til, at der bliver bygget et såkaldt park and ride-anlæg ved det nye Odense Universitetshospital, så bilister fra motorvejen kan parkere og tage letbanen ind til centrum af Odense.

- Det er klogt, fordi letbanen er færdig lige om lidt, og letbanen har virkelig mulighed for at flytte trafik fra bil over på skinner. Det er godt for miljøet, det er godt for fremkommeligheden i en by som Odense, som lider under trængsel, så det er en god investering, siger Peter Rahbæk Juel.

Mindre støj til naboerne

Desuden foreslår regeringen også, at der bliver sat støjafskærmning op på en fire kilometers strækning på begge sider af motorvejen, og samtidig skal de eksisterende støjvolde forhøjes med to meter.

- Det vil være til glæde for rigtig mange borgere i området, som hver dag oplever støj. Så det er en glædens dag for Fyn, siger Trine Bramsen.

Udspillet er en del af det infrastrukturudspil, som regeringen ventes at præsentere i morgen, torsdag. Her vil regeringen prioritere de næste ti års investeringer i infrastruktur i Danmark og fordele flere milliarder kroner til en række infrastrukturprojekter.

En udvidelse af motorvejen til tre spor syd om Odense har længe stået højt på politikernes ønskeliste. Allerede i 2013 blev der vedtaget en såkaldt anlægslov, men det er altså først nu, at pengene bliver sat af, så udvidelsen kan blive realitet.

Enhedslisten: Brug pengene på letbane og kollektiv trafik

I Enhedslisten ærgrer man sig over, at så mange penge går til mere asfalt hen over Fyn.

- Det er ærgerligt. Vi kan bruge 1,1 milliarder kroner meget bedre: Vi har et kapacitetsproblem på Svendborgbanen. Vi har en ekstra etape på letbanen, der skal sikres, siger Victoria Velasquez, der er valgt på Fyn.

- Vi står midt i en klimakrise, og det er altså vigtigt, at vi ikke laver tiltag, som skaber flere biler på motorvejene, men omvendt gør det godt at tage den kollektive transport, forklarer hun.

Regeringsudspillet modtager dog støtte fra Venstre.

- Jeg er glad, men det er virkelig også på tide, at regeringen kommer ud af busken. Det tredje motorvejsspor syd om Odense var med i alle planer. Det er nærmest en selvfølge, at det kommer på bordet nu, siger Erling Bonnesen (V), der også er valgt på Fyn. 

Sydfynsk bro undersøges

Udover udvidelsen af motorvejen syd om Odense har regeringen også valgt at prioritere midler til Sydvestfyn. Ifølge udspillet vil regeringen sætte penge af til en forundersøgelse af en forbindelse mellem Als og Fyn.

Læs også: Naboer frygter vej til Alsbro
Gå tilbage Del
12. mar. 2014 kl. 15:07
Opdateret: 12. mar. 2014 kl. 15:22

Naboer frygter vej til Alsbro

/

En bro mellem Bøjden og Als står højt på ønskelisten hos både de sydfynske borgmestre og erhvervsfolk. Men for lokalbefolkningen er en ny motorvej skræmmende.

Både en interesseforening, erhvervsliv og lokale politikere på Sydfyn har kastet sig ind i kampen for at få en bro mellem Bøjden og Als.

Men selvom broen foreløbig kun er en vision, så er beboerne i Falsled, Svanninge og Millinge bange for hvad en bro vil betyde for lokalområdet.

- Vi er meget bekymrede for at området bliver splittet op ved at man får en stor vej igennem det. Vi synes selv at vi har et meget unikt område med øhavet, Helnæsbugten og Svanninge Bakker, og det er med til at fremme turismen. Det harmonerer ikke med en stor vej, siger Susanne Jervelund, der er medlem af lokalrådet for Svanninge, Millinge og Falsled.

Borgmesteren i Faaborg-Midtfyn mener, at man i første omgang skal fokusere på at få planerne om broen i gang, men han frygter heller ikke en stor vej mellem Faaborg og Odense.

- Vi må tage diskussion om hvilken vej vi skal have og hvor den skal gå senere. Men vi bliver nødt til ikke bare at tænke naturbeskyttelse, men også erhvervsliv, fordi det er det vi skal leve af i fremtiden på Sydfyn, siger Christian Thygesen(V), der er borgmester i Faaborg-Midtfyn Kommune.

Cowi har foreslået to modeller til en eventuel ny vej.

Den første model består af en ny 18 km lang motortrafikvej syd om Bøjden og videre mod nord og vest om Svanninge. Herefter skal bilerne benytte den eksisterende rute 43.

Den anden model bygger på en ny motorvej der kobles til Svendborg-Odense motorvejen nord for Ringe. Den forsætter herfra næsten i direkte linjeføring mod sydvest og går mellem Østerby og Svanninge syd om Bøjden og herfra til broen til Als.

En motorvejsbro mellem Fyn og Als og en forbedret vejforbindelse mellem Odense og Faaborg vil ifølge Vejdirektoratet koste 22,4 milliarder kroner, og vurderingen er, at forbindelsen vil blive benyttet af omkring 17.000 billister i døgnet, hvis der bliver en brugerbetaling på 70 kroner for at køre over broen for en personbil.

Allerede i kølvandet på regeringens udspil, mener Jytte Reinholdt fra Fynsk Erhverv, at det er vigtigt, at man nu begynder at se på at udvide det sidste stykke af Fynske Motorvej fra Motorvejskryds Svendborg til Storebælt.

Finansieringen mangler

- Det er ikke usædvanligt, at der går ti år fra anlægslov til finansieringen. Det gjorde der også med Svendborg-motorvejen. Derfor presser vi i Fynsk Erhverv også på, at der bliver lavet en VVM-redegørelse for strækningen fra Motorvejskryds Svendborg til Storebæltsbroen. Det ville være rettidig omhu, siger Jytte Reinholdt.

Regeringens udspil skal nu forhandles på Christiansborg, førend der er et flertal for, at planerne bliver til virkelighed.

Milliarddyr broforbindelse skaber både glæde og vrede

LYT
Del
Link
kopieret!

En bro mellem Fyn og Sønderjylland er måske kommet et skridt nærmere. I hvert fald hvis man kan finde de 22,2 milliarder kroner, den vil koste.

Men om der rent faktisk skal være en bro, det er der delte holdninger til.

Samfundsøkonomisk hænger det ikke sammen, mener Thomas Lundsfryd, der er bestyrelsesformand for Sydfyns Fremtid, mens Inge Dahl, der er bestyrelsesformand i Foreningen Als-Fyn Broen, glæder sig over forundersøgelsen, der viser, at en bro mellem de to landsdele kan lade sig gøre.

21. dec. 2024 kl. 16:49

Uheld ved motorvej - et spor spærret

LYT
Del
Link
kopieret!

Opdateret: Der er nu ryddet op efter det tidligere uheld.

På E20 Fynske Motorvej, i retning mod Jylland, er der sket et uheld på tilkørslen til 52 Odense SV.

Politi og redning er ankommet, og de spærrer i øjeblikket det højre spor. Det er dog muligt at snige sig forbi uheldsstedet, oplyser P4 trafik.

Vagtchefen ved Fyns Politi Peter Vestergaard fortæller til TV 2 Fyn, at der er tale om et solouheld - tilsyneladende opstået på grund af vådt fører.

Fem personer var med i bilen, men ingen er kommet alvorligt til skade.

21. dec. 2024 kl. 16:01

Roald Poulsen er gået bort - men i Zambia bliver han aldrig glemt

LYT
Del
Link
kopieret!

28. april 1993 rapporterede alle de internationale medier om de zambiske landsholdsspillere, hvis fly lettede fra Gabon, men aldrig landede igen.

Samtlige spillere, trænere, delegerede og journalister ombord på flyet døde. Man har aldrig fundet ud af, hvad der nøjagtigt skete.

Skiftende zambiske regeringer har lovet at publicere rapporten om, hvorfor flyet med landsholdsspillerne styrtede ned i Atlanterhavet, men i dag, 31 år senere, forbliver omstændighederne for ulykken uvisse.

OB-træner i spidsen for det zambiske landshold

I 1990’ernes Zambia havde Danmark en tydelig tilstedeværelse i form af Danida og en velfungerende ambassade. I hovedstaden Lusaka stødte man ikke sjældent på danske gloser i bybilledet.

Med hjælp fra Divisionsforeningens daværende direktør, Claus Rode Jensen, der havde gode kontakter i de danske ministerier, inviterede det officielle Danmark det zambiske fodboldlandshold på en seks uger lang træningslejr i Brøndby.

Det Zambiske Fodboldforbund (FAZ) takkede ja til tilbuddet, selvom zambierne på samme tid var langt i forhandlingerne med det engelske fodboldforbund om en tilsvarende hjælpepakke.

Roald Poulsen, der to år forinden havde gjort OB til danske mestre, skulle stå i spidsen for det nye landshold.

På dette tidspunkt havde han aldrig nogensinde sat fødder i Zambia, og nu stod han over for karrierens nok største udfordring. På blot seks uger skulle han sammen med Brøndbys holdleder, Emil Bakkendorf, forvandle et hurtigt sammensat, lettere traumatiseret afrikansk fodboldlandshold til et slagkraftigt mandskab, der skulle konkurrere om en plads ved VM-slutrunden i USA året efter.

Husker Roald som en simpel mand

Én af de zambiske spillere, der var udset en toneangivende rolle på det nye landshold, var Joel Bwalya, der blev sorteret fra landsholdet kort før den skæbnesvangre flyvetur.

Hurtigt kom Joel Bwalya og Zambias nye spillere på fornavn med deres nye træner. Roald Poulsen var meget anderledes end de zambiske trænere, som spillerne kendte hjemmefra, fortæller Joel Bwalya:

- Han var en simpel mand. Han ville sige: "Kald mig bare Roald." Han snakkede meget roligt til spillerne, meget anderledes end zambiske trænere. Han gav dig en masse selvtillid. Han ville fortælle dig, hvad du kunne, og hvad du ikke kunne.

Ifølge Joel Bwalya var Roald Poulsen en eminent fodboldtræner, men det var hans menneskelige kvaliteter, der på rekordtid forenede den nye trup og skabte optimisme i lejren. Roald Poulsen var spillernes træner, men også deres ven, siger Bwalya:

- Roald kendte hurtigt alle spillernes fornavne, og så var han også hurtig til at samle et par gloser op på chinyanja og chibemba (Zambias to største etniske sprog, red.) Han ville råbe "isa kuno" (kom her, red.), og når der var en god træningssession, så ville han råbe "chapwa" (slut, red.) for ligesom at sige, at nu kunne vi ikke gøre det bedre, og så kunne vi ligesom godt stoppe træningen. Så ville alle grine. Han gjorde virkelig alt for at integrere sig i gruppen. Han blev en af os.

Roald Poulsen kunne være sjov, men han havde også en mere alvorlig side, husker Joel Bwalya:

- Han var en meget stille mand. Hvis han sad på sit kontor, så ville du tro, at han ikke engang kunne tale. Du ville tro, at han var i færd med at tænke over noget. Og så elskede han den individuelle ledelsesstil. Han kunne finde på at holde dig om skuldrene og gå rundt med dig på banen. Det var vi slet ikke vant til.

Roald Poulsens tid som zambisk landstræner kunne efterfølgende mærkes i hans tidligere klub, hvor Mwape Miti og Andrew Tempo repræsenterede OB i Superligaen.

21. dec. 2024 kl. 14:56
Casper Schmidt

Har du set Luna? Casper udlover stor dusør i jagten på sin rottweiler

LYT
Del
Link
kopieret!

Mandag morgen ved firetiden om morgenen lukkede Casper Schmidt familiens hund Luna ud i haven efter en nat, hvor hunden, der er af racen rottweiler, havde haft lidt maveproblemer.

Siden er der ingen, der har set Luna.

- Da vi ville lukke hende ind igen, var hun pist væk, fortæller Casper Schmidt til TV 2 Fyn.

Siden er Lunas forsvinden fra Kilenvej mellem Lakkendrup og Oure blevet omtalt i Fyns Amts Avis, på Linse Kesslers Instagram, ligesom eftersøgningen er delt vidt og bredt på Facebook.

Men stadig uden held, og lørdag har Luna været væk i efterhånden seks døgn.

Frygter nogen har hende

- Jeg har det sku ikke så godt. Jeg har ikke sovet ret meget. Jeg har ledt fra tidlig morgen til sen nat.

Casper Schmidt

Casper Schmidt fortæller, at haven ikke er hegnet ind, hvorfor det ikke er unormalt, at Luna strejfer rundt på den nærliggende mark og nabomarkerne.

- Men hun kommer altid hjem igen, fortæller han.

Hvad der er sket med Luna, har Casper Schmidt haft rig tid til at spekulere over. Det værste, der kan være sket, er, at Luna er druknet, kørt ned eller på anden vis sidder fast et sted, som den ikke kan komme fri af.

- En anden frygt er, at der er nogen, der har taget hende. Men det er jo mærkeligt, for normalt samler man ikke lige en rottweiler op, siger han og fortæller, at Luna er en familiehund og derfor er den meget mild og glad for mennesker:

- Så har man mad og gider snakke med dem, så er man bedste venner, siger han.

Håber på julemirakel

Casper Schmidt har fået hjælp flere steder fra i jagten på den forsvundne Luna, og senest har han sammen med en mand fra Thisted undersøgt et større skovområde med en drone. Uden held.

Håbet om at finde Luna svinder ind, fortæller Casper Schmidt, der har ledt gennem marker, skove, brønde, forladte huse, skue. Intet af det har givet pote.

- Hvis ikke hun når at komme hjem til jul, så bliver det nok en jul, jeg ikke vil huske for noget godt, fortæller han.

Derfor har han udlovet en dusør på 10.000 kroner til den, der kan føre ham sammen med sin hund, som han savner meget.

Vil gøre alt for at få Luna tilbage

Men heller ikke det, har givet noget.

- Jeg har ikke fået et eneste tip fra nogen, som specifikt har set en rottweiler. Der er nogen, der har set en mørk hund, men ikke nogen, der specifikt har set en rottweiler, siger Casper Schmidt.

Næste skridt er at stemme dørklokker, og et sidste forsøg, som Casper tygger på lige nu, er at lave et opslag på Facebook, hvor han giver mulighed for, at man kan aflevere Luna anonymt til ham, hvis man har den og har fået dårlig samvittighed.

- Jeg vil gøre alt, hvad der står i min magt for, at min hund kommer hjem igen, understreger Casper Scmidt.

21. dec. 2024 kl. 13:45
Frederik Zeuner

Grimme julesweatre og børnefremstillet julepynt giver flere smil i busser

LYT
Del
Link
kopieret!

Fredag var det “ugly christmas sweater day” i Fynbusserne, hvor buschauffører havde taget deres grimmeste julesweatre på.

Og ikke nok med det, var busserne pyntet op med julepynt, der var lavet af børn.

Alt sammen for at julehygge lidt ekstra for kunderne, forklarer Anja Hauge Larsen, der er driftsleder for Keolis, som står for driften.

- Der kommer flere smil i busserne, når de kommer ind i en julepyntet bus, fortæller hun om baggrunden for at gøre lidt ekstra ud af julen i busserne.

21. dec. 2024 kl. 12:39

Hjalte brillerer i "verdens bedste liga": - Jeg er pissestolt

LYT
Del
Link
kopieret!

Den 28-årige fynbo Hjalte Froholdt har noget så sjældent for en dansker succes i Amerikansk fodbold. Endda i verdens bedste liga inden for sportsgrenen, NFL.

Hjalte Froholdt tørner ud for Arizona Cardinals, for hvem han er en del af den offensive linje. Og det gør han godt. Så godt, at han får masser af roser for sit arbejde, og tilbage i august satte sin signatur på en kontrakt, der garanterer ham 53 millioner kroner frem til udgangen af 2026.

Med egne ord er han nu klar til at sige, at det han har opnået er “kæmpestort for dansk sport”.

- Nu starter jeg på banen, jeg gør det rigtig godt, og jeg er pissestolt af, hvad jeg har gjort, og hvor jeg kommer fra, siger Hjalte Froholdt til DR.

21. dec. 2024 kl. 11:41

City-direktør reagerer på ønske om øget sikkerhed i gågade

LYT
Del
Link
kopieret!

Direktør Peter Bøgholm fra Odense Cityforening er positivt indstillet over for rådmand Søren Windells (K) forslag om, at der skal opstilles såkaldte pullerter rundt om gågadenetværket i Odense.

Rådmanden for By- og kulturforvaltningen tager emnet op igen, efter at en mand fredag aften kørte en bil ind gennem et julemarked i den tyske by Magdeburg.

Peter Bøgholm mener, at pullerterne kan øge sikkerheden, men han har også en betænkelighed:

- Jo mere tryghed, vi kan skabe, jo bedre er det, men det skal kunne fungere i praksis i forhold til redningskøretøjer og mobilitet, siger han til TV 2 Fyn.

Søren Windell fortæller, at han ønsker en løsning, hvor butikker stadig kan få leveret varer.

Læs også: Efter terrorangreb i Tyskland - vil gøre gågaden i Odense mere sikker
Gå tilbage Del
21. dec. 2024 kl. 9:44

Efter terrorangreb i Tyskland - vil gøre gågaden i Odense mere sikker

Efter angrebet på et julemarked i Magdeburg i Tyskland fredag, hvor en bil kørte ind i en gruppe mennesker på et julemarked i et formodet terrorangreb, vil Søren Windell (K) se på, om Odenses gågader er sikre nok.

Det er ikke et nyt forslag, understreger rådmanden for By- og Kulturforvaltningen, der fortæller, at Konservative længe har ønsket at få pullerter op hele vejen rundt om gågadenettet.

- Der er mange mennesker i vores gågader, og vi vil gerne have sat pullerter op, fordi der kører biler, som ikke har noget at gøre der, siger Søren Windell til TV 2 Fyn.

Rådmanden understreger, at han ikke frygter en lignende situation i Odense, som den der fredag skete i Magdeburg. Men han noterer sig, at det ikke er første gang, at nogen drøner en bil mod en menneskemængde i et tætbefolket område.

- Det er ikke så meget et spørgsmål om aktuelt sikkerhed, som det er en følelse af tryghed. Jeg tror ikke det vil ske, men det vil give noget sikkerhed om, at det ikke kan ske, siger han.

Aktuelt er der planer om pullerter ved Jernbanegade, som har været undervejs længe, fortæller Søren Windell, der ikke ser de helt store gener ved at besværliggøre bilers adgang til gågaden.

- Det giver selvfølgelig gener for dem, der kører i gågaden, men det må de jo ikke i forvejen.

Og når det gælder vareindlevering er pullerterne indrettet således, at de kan køres ned i det tidsrum, der bliver leveret varer, hvilket typisk er om formiddagen, hvor der er knap så mange mennesker i gågaden.

Søren Windell erkender, at det ikke er en gratis omgang at opsætte pullerter, og henviser til at det er en politisk prioritering.

- Men det er noget, vi skal til at være mere opmærksom på, siger han.

21. dec. 2024 kl. 10:43
Emma Haunstrup / TV 2 Grafik

Hvad er årets største julegavehit? Se listen her

LYT
Del
Link
kopieret!

Når julefreden inden længe sænker sig over landet, og det er tid til at åbne pakkerne under træet, er der nogle, som vil være mere populære end andre.

Særligt ét produkt går igen på tværs af alder og køn.

Det viser data fra den digitale ønskeliste Ønskeskyen, som mere end tre millioner danskere bruger til at lave ønskesedler.

- Apples AirPods Pro er uhyre populære i år, og hvis man skal gætte på én gave, der vil ligge under træet i mange danske hjem, så er dette et godt bud, siger administrerende direktør for Ønskeskyen, Casper Ravn-Sørensen.

Ønskeskyen oplyser til TV 2, at de støjreducerende høretelefoner findes på flere end 87.000 ønskesedler denne jul.

Dyrere pakker under træet

Årets mest populære julegaveønske ligger dermed i den dyre ende af julegavespektret.

På Apples egen hjemmeside koster høretelefonerne kort før jul 2.199 kroner.

Det beløb svarer til det totale julegavebudget for 25 procent af danskerne, viser en undersøgelse fra Dansk Erhverv.

Hos Ønskeskyen fortæller man også, at ønskesedlerne generelt er blevet dyrere over tid. Det samme oplever økonomerne.

Ida Marie Moesby er forbrugsøkonom hos Nordea, og hun har i mange år undersøgt danskernes forbrug i julen. Hun ser også, at gaverne er blevet dyrere over tid.

- Vi forventer år for år, at danskerne bruger flere penge på julegaver. Det er andre gaver, der ligger under træet nu end før. Vi er blevet mere velstillede, og derfor er julegaverne blevet dyrere, siger Ida Marie Moesby til TV 2.

I en undersøgelse, som YouGov har foretaget for Nordea, svarer danskerne, at de i gennemsnit vil bruge 3864 kroner på julegaver.

Det er en stigning på næsten 600 kroner inden for de seneste fem år.

Hypen er aftaget

Går vi blot 12 måneder tilbage i tiden, vil mange sikkert huske, at særligt ét bestemt køkkenredskab lå under mange juletræer.

Airfryeren blev 2023’s absolut største julegavehit.

Siden sidste år er der dog sket en ændring i vores forbrugsvaner.

For som tiden er gået, og pommesfritterne er blevet stegt i hobetal, er der samtidig blevet længere mellem køkkenapparaterne på ønskesedlerne.

Men Manou Messmann, der er ekspert i branding og forbrugeradfærd, mener, at airfryeren stadig har sin plads i de danske køkkener.

- Den har stadig sin berettigelse, men den er slet ikke lige så hot som sidste år, siger hun til TV 2.

Tid til selvforkælelse

Vender vi blikket mod årets største julegavehit herhjemme, er de støjreducerende høretelefoner et signal om, at vi er begyndt at kigge mere på vores egne behov end på hele husholdningen som i tilfældet med airfryeren.

- Der sker så meget ude i verden, og derfor søger vi indad og kigger på det hjemlige og os selv. Det bliver en slags forsvarsmekanisme, siger Manou Messmann.

Samtidig fortæller hun også, at vores julegaveønsker bruges i forskellige sammenhænge og til forskellige behov.

- Vi vil gerne holde os opdateret, men samtidig vil vi gerne have fokus på os selv og lukke os inde. Det er en balance, lyder det.

På listen over årets populære julegaver findes også ting, som kan give danskerne selvforkælelse – eksempelvis hjemmesko, hårprodukter og plejende cremer.

Herunder kan du i prioriteret rækkefølge se, hvilke julegaveønsker der ifølge Ønskeskyen i år er de fem mest populære for henholdsvis mænd og kvinder.

Til ham (brug pilene i siderne til at bladre)

DBU landsholdstrøje, HALO.

DBU

Apple

Nike

Kitchen Living Dining

Apple
/

Til Hende (brug pilene i siderne til at bladre)

KÉRASTASE

Matas PR.

Matas PR.

Fashiongirl.dk

Matas
/
21. dec. 2024 kl. 9:44

Efter terrorangreb i Tyskland - vil gøre gågaden i Odense mere sikker

LYT
Del
Link
kopieret!

Efter angrebet på et julemarked i Magdeburg i Tyskland fredag, hvor en bil kørte ind i en gruppe mennesker på et julemarked i et formodet terrorangreb, vil Søren Windell (K) se på, om Odenses gågader er sikre nok.

Det er ikke et nyt forslag, understreger rådmanden for By- og Kulturforvaltningen, der fortæller, at Konservative længe har ønsket at få pullerter op hele vejen rundt om gågadenettet.

- Der er mange mennesker i vores gågader, og vi vil gerne have sat pullerter op, fordi der kører biler, som ikke har noget at gøre der, siger Søren Windell til TV 2 Fyn.

Rådmanden understreger, at han ikke frygter en lignende situation i Odense, som den der fredag skete i Magdeburg. Men han noterer sig, at det ikke er første gang, at nogen drøner en bil mod en menneskemængde i et tætbefolket område.

- Det er ikke så meget et spørgsmål om aktuelt sikkerhed, som det er en følelse af tryghed. Jeg tror ikke det vil ske, men det vil give noget sikkerhed om, at det ikke kan ske, siger han.

Aktuelt er der planer om pullerter ved Jernbanegade, som har været undervejs længe, fortæller Søren Windell, der ikke ser de helt store gener ved at besværliggøre bilers adgang til gågaden.

- Det giver selvfølgelig gener for dem, der kører i gågaden, men det må de jo ikke i forvejen.

Og når det gælder vareindlevering er pullerterne indrettet således, at de kan køres ned i det tidsrum, der bliver leveret varer, hvilket typisk er om formiddagen, hvor der er knap så mange mennesker i gågaden.

Søren Windell erkender, at det ikke er en gratis omgang at opsætte pullerter, og henviser til at det er en politisk prioritering.

- Men det er noget, vi skal til at være mere opmærksom på, siger han.

21. dec. 2024 kl. 8:53
Presse-fotos.dk

Ældre mand alvorligt til skade i solouheld

LYT
Del
Link
kopieret!

Det var en ældre mand i 80’erne, der førte bilen, som fredag aften bragede ind i autoværnet på Siøbroen mellem Siø og Tåsinge.

Umiddelbart efter blev vedkommende kørt til hospitalet i en ambulance. Lørdag morgen oplyser vagtchef ved Fyns Politi Christoffer Jacobsen, at manden er kommet alvorligt til skade, men at han er uden for livsfare.

Politiet kan endnu ikke sige, hvordan ulykken skete, da de ikke har haft mulighed for at tale med den pågældende mand.

Dit digitale aftryk

Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Enkelte bruges til reklameformål. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Læs mere her.

Du kan altid ændre dine præferencer senere

Her kan du finde en oversigt over, hvilke cookies vi potentielt sætter.

Se flere detaljer om vores cookies her