Medier går sammen: Odense skal være Danmarks mest attraktive medieby
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
De største medievirksomheder på Fyn og Syddansk Universitet har i dag etableret Media City Odense med Odense Kommune som tæt samarbejdspartner
Ved et stiftende møde på Kvægtorvet i TV 2s hovedkontor har Odenses største medievirksomheder og Syddansk Universitet fredag indgået et samarbejde. Odense Kommune deltager som samarbejdspartner.
Sammen etablerer de Media City Odense, der har til formål at skabe en national førerposition for Odense inden for medier og medieteknologi.
Bag initiativet står Jysk Fynske Medier, TV 2 Danmark, TV 2/Fyn og Syddansk Universitet med Odense Kommune som samarbejdspartner. Parterne har lavet en aftale om at give projektet Media City Odense økonomisk og strategisk support gennem de kommende år.
Glødende hjemmesider: Fynboerne var fans af digitale nyheder under coronakrisen
Fynboerne skruede voldsomt op for deres forbrug af nyheder under corona. Det har givet glødende hjemmesider hos fynske medier.
Fynboerne konsumerede nyheder som aldrig før under coronakrisen. Især på de digitale platforme har fynske medier oplevet stor fremgang.
På Fyens Stiftstidende har efterspørgslen efter nyheder generelt været massiv under coronakrisen.
- Vi har overordnet set oplevet en markant, øget efterspørgsel på grundig og relevant journalistik, der giver klare svar på alle de spørgsmål, en coronakrise afstedkommer i de seneste to måneder, fortæller chefredaktør Poul Kjærgaard.
Livlig , digital trafik
Især på hjemmesiden har Fyens Stiftstidende oplevet stor tilstrømning.
- Aldrig før har vi haft så mange brugere på fyens.dk. Og vi oplever i endnu højere grad end før krisen, at de mere end 100.000 fynboer, der dagligt bruger fyens.dk, vender tilbage igen og igen, siger Poul Kjærgaard.
For et privat medie som Fyens Stiftstidende er salg af annoncer og abonnementer afgørende for avisens overlevelse. Derfor er Poul Kjærgaard glad for at kunne fortælle, at der også har været en stigning i deres salg af PLUS-abonnementer, der giver læserne adgang til alt indhold på fyens.dk.
- Krisen er kritisk for Danmark og for private medier som Fyens Stiftstidende. Men den har samtidig cementeret nødvendigheden af en grundig og uafhængig presse, siger Poul Kjærgaard.
Fynboerne er sultne efter viden
På TV 2 Fyn fortæller redaktionschef Mads Boel, at Fynboerne under coronakrisen er søgt mod de traditionelle og etablerede medier.
Især på de digitale platforme har TV 2/ Fyn har haft en markant fremgang og er gået 53 procent frem i brugere.
- 53 procent flere brugere vidner om et enormt informationsbehov hos fynboerne, og der er vi stolte af at kunne bidrage med nøgtern, præcis og grundig information under en national krise som corona har været, siger Mads Boel, der er redaktionschef på TV 2/Fyn.
Corona trak fynboerne tættere på medierne
TV 2/Fyn lancerede under coronakrisen et værktøj, hvor fynboerne kunne sende deres spørgsmål ind, og så sad en hel redaktion af journalister klar til at gå på jagt efter svar på borgernes vegne.
Stationen modtog langt over 700 spørgsmål, som bredte sig fra usikkerhed om sommerhusophold til, hvordan man skulle forholde sig til håndværkere i sit hjem.
- Det viste med alt tydelighed, at vi som klassisk medie har en relevans, og vi blev nærmest blæst bagover af de mange nysgerrige fynboer, siger Mads Boel.
Han mener, at den store interesse viser, at medierne skal åbne døren mere for borgerne.
- Det er ikke altid os, der skal definere, hvad der er vigtigt. Vi skal også lytte til borgerne. Og den læring tager vi med garanti med os videre. Det håber jeg også resten af mediebranchen gør, siger Mads Boel.
Mere flow-tv
Selvom der i årevis har været en tendens over hele verden til at se mindre af det gammeldags fjernsyn, såkaldt flow-tv, og mere nyheder på vores telefoner, så har det ændret sig under coronakrisen. En undersøgelse fra SDU viser, at danskerne især har benyttet sig af traditionelle nyhedsmedier i de seneste måneder.
- Flere undersøgelser påviser, at især flow-tv har vundet stort indpas. Endelig er det også værd at bide mærke i, at så godt som ingen er overladt udelukkende til sociale medier og søgemaskiner, hvor misinformation og myter lettere florerer, siger Lene Heiselberg, adjunkt ved Medierns Forsknings- og Innovationscenter.
Også på TV 2/ Fyn har den traditionelle platform – TV – haft en markant fremgang. I maj måned 2019 havde TV 2 Fyn en share på 43,6. I maj måned 2020 var det steget til 51,3.
Share er betegnelsen for den procentdel af seerne, som har tændt for fjernsynet, der ser TV 2 Fyn.
- Det er en markant fremgang, der endnu en gang understreger, at der har været behov for præcis journalistisk formidling, siger Mads Boel.
Tilfredshed på sydfyn
Sulten efter digitale nyheder under coronakrisen har også Fyns Amts avis mærket. De har oplevet en ret stor stigning i brugertallet på www.faa.dk – og der har været en meget stor stigning i antallet af nye digitale abonnenter og plusabonnenter. Det fortæller chefredaktør Rikke Bekker.
- Samtidig har en helt ny læserundersøgelse vist, at Fyns Amts Avis har oplevet en markant stigning i tilfredsheden, og vi er utrolig glade for netop de gode nyheder midt i en krise, der ellers også bliver svær for os at komme igennem, siger Rikke Bekker.
I begyndelsen af coronakrisen troede Fyns Amts Avis, at stigningen skyldtes støtte-køb af indholdet, for her havde de valgt ikke at tage penge for coronaartiklerne i avisen. Det gjorde de for at sikre, at folk fik de sundhedsmæssige vigtige funktioner.
- Vi havde en klar publicistisk opgave i begyndelsen af sundhedskrisen, men tendensen fra april er blevet yderligere forstærket i maj måned, hvor det nu primært her er en økonomisk krise, og vi tager nu igen penge for vores almindelige, unikke historier, siger hun.
Kritiske overfor beslutningstagerne
Én ting er hvad medierne selv fortæller. På Syddansk Universitet har blandt andet Morten Skovsgaard, professor ved Center for Journalistik, kigget særligt grundigt på både journalister og brugere under corona-krisen. Han mener, at journalisterne i høj grad har styrket demokratiet.
- Hvis man kigger på, hvad journalister skal kunne udrette og bidrage med i et demokrati, skal man som noget af det grundlæggende videreformidle vigtig indformation fra myndighederne til borgerne. Det synes jeg, at de har været ret gode til, siger Morten Skovsgaard.
Han fortæller, at der er tre grundpiller, som journalistikken står på. Udover at videreformidle vigtig information, så er det vigtigt for journalister at være at være kritiske for beslutningestagerne. Også her mener han, at journalisterne har gjort et hæderligt stykke arbejde under coronakrisen.
Vigtigt for ham er det, at journalisterne har været kritiske på en saglig måde med udgangspunkt i de reelle problemer. For eksemple ved at spørge ind til strategien for balancen mellem de økonomiske og sundhedsmæssige hensyn.
- Medierne har taget deres deres demokratiske rolle på sig - overordnet set. De har varetaget deres rolle ret fint og har taget udgangspunkt i noget substantielt frem for bare at ville fange håret i suppen. siger Morten Skovgaard.
Se med Grundlovsdag, når TV 2/Fyn Event inviterer til Grundlovsdag Live på Facebook: Journalistik under coronakrisen klokken 12.30-13.
Hjalp vi som journalister demokratiet på vej eller ej? Interview med constructive fellow på Aarhus Universitet, Jakob Risbro, der snart vender tilbage til jobbet som samfundsredaktør på TV 2/Fyn. Vært: Signe Ryge. Se med her.
Et af de første skridt efter fredagens etablering bliver at ansætte en direktør for Media City Odense, som skal tiltræde inden udgangen af 2020.
Bergen og Hamborg som inspirationskilde
Det nyindgåede samarbejde er inspireret af lignende mediesamarbejder i Bergen og Hamborg. Især den succesfulde medieklynge i Bergen, der hyppigt får besøg af medievirksomheder fra hele Europa, har lagt grundstenene for samarbejdet.
Både TV 2 Danmark og TV 2/Fyn har været blandt de besøgende i Bergen. Og byen har mange fællestræk med Odense. Bergen er nemlig hovedsæde for en landsdækkende tv-station - TV 2 Norge - og hjemsted for to aviser, regional-tv og et universitet.
En anden inspiration har været den odenseanske robotklynge, hvor et strategisk samarbejde mellem private virksomheder, Odense Kommune og Syddansk Universitet har gjort Odense til Danmarks største og vigtigste hjemsted for robotindustri.
Jysk Fynske Medier opkøber lokalaviser på Sjælland
En række lokalaviser, herunder Helsingør Dagblad, skifter hænder med opkøb fra Jysk Fynske Medier.
Mediehuset Jysk Fynske Medier, der står bag en række af Danmarks største regional- og lokalaviser, har købt North Media Aviser, der blandt andet udgiver Helsingør Dagblad.
Det oplyser North Media til fondsbørsen.
Dermed ser Helsingør Dagblad umiddelbart ud til at være reddet. Dagbladet var sat til salg, og hvis ikke en køber meldte sig inden udgangen af april, ville avisen lukke.
Men i stedet for kun at købe Helsingør Dagblad har Jysk Fynske Medier altså købt hele North Medias avisafdeling, North Media Aviser.
Det er ud over Helsingør Dagblad også Lokalavisen Nordsjælland og en række lokalaviser i København.
Driften af North Medias avisafdeling gav sidste år et underskud på 5,6 millioner kroner før særlige poster såsom nedskrivninger ud af en omsætning på omkring 94 millioner kroner.
Jysk Fynske Medier har i forvejen 13 dagblade og 53 ugeaviser på Jylland og Fyn. Herunder JydskeVestkysten og Fyens Stiftstidende. Med de nye erhvervelser kan mediehuset dermed føje Sjælland til sin interessesfære.
- Vores virksomhed eksisterer for at understøtte demokrati og sammenhængskraft i de lokale områder, og vi føler os forpligtet til at forsøge at løfte denne opgave i Helsingør, siger Jysk Fynske Mediers direktør, Jesper Rosener
Jysk Fynske Medier vil omgående tage kontakt til annoncører, læsere og abonnenter i alle lokalavisernes områder for "at sikre, at der findes opbakning til at fortsætte driften."
Der er tale om Vanløse Bladet, Frederiksberg Bladet, Nørrebro/Nordvest Bladet, Østerbro Avis, Valby Bladet/Kgs. Enghave Bladet, Vesterbro Bladet, Amager Bladet og City Avisen.
- Som by har Odense de helt rigtige forudsætninger for at skabe et unikt medieknudepunkt i Danmark. Vi har veletablerede, seriøse medier, en topklasse uddannelsesinstitution, globale techvirksomheder og en central placering midt i landet. Det er optimale forhold for at tiltrække dygtige folk og gøre Odense endnu stærkere som medieby, og det står kommunen naturligvis bag, siger Odenses borgmester, Peter Rahbæk Juel (S) i en pressemeddelelse.
- Media City Odense er et ualmindeligt interessant samarbejde, og vi håber igen – i kraft af vores uddannelser inden for medievidenskab, journalistik og teknik samt forskning i blandt andet kunstig intelligens – at kunne medvirke i et projekt, der kan skabe markante resultater, siger Jens Ringsmose, der er dekan for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet ved Syddansk Universitet.
Rekrutteringsmulighederne forbedres
Medievirksomhederne bag samarbejdet håber desuden, at etableringen af Media City Odense vil gøre det mere attraktivt for kompetent arbejdskraft at rette deres jobsøgning mod Fyn.
- Vi oplever allerede nu udfordringer med at tiltrække stærke, digitale kompetencer, og de udfordringer bliver større fremover. Vi tror og håber, at Media City Odense-samarbejdet og yderligere fokus på uddannelse kan gøre det endnu mere interessant for medarbejdere med digitale kompetencer at tage job i Odense, siger administrerende direktør for Jysk Fynsk Medier Jesper Rosener.
TV 2s administrerende direktør Anne Engdal Stig Christensen glæder sig over, at Odenses medievirksomheder, universitetet og kommunen alle er gået sammen for at sætte et højt ambitionsniveuau for byens medieudvikling.
- Med hovedkontor i Odense har vi stor gavn af et velfungerende medielandskab i byen. Hos medieklyngerne i Bergen og Hamborg er det lykkedes at skabe vækst og dynamik, når kræfterne samles, og vi håber, at Media City Odense kan gøre det samme, siger Anne Engdal Stig Christensen.
- På den korte bane kan vi få bedre mulighed for at rekruttere kompetencer, der er svære at nå – eksempelvis inden for data og digital udvikling – og i næste fase håber vi at bidrage til, at der opstår selvstændige succesfulde projekter og for eksempel startup-virksomheder, som vi på den lange bane også kan få gavn af, siger hun.
Kommuner afviser kontrol af elevers ferierejser
Elever på Svendborg og Odenses skoler vil ikke blive kontrolleret for, om de har været i udlandet, selvom ministeriet mener, at elever bør afvises, hvis de har været i udlandet.
Når skolerne starter til august efter sommerferien, risikerer elever at blive sendt hjem i karantæne, hvis de inden for de sidste to uger har været i et land, som myndighederne fraråder rejser til.
Onsdag meldte Børne- og Undervisningsministeriet ud, at skoler og institutioner bør afvise børn, der har været på ferie i andre lande end Tyskland, Norge, Island og Danmark.
Elever bør afvises
I Svendborg har skolerne gennem et stykke tid forberedt sig på situationen ved skolestart.
- Vi henstiller til forældrene, at de respekterer myndighedernes anbefalinger, og vi regner med, at familierne ikke holder ferie i et ikke-anbefalelsværdigt land og lader deres børn starte i skole, siger skolechef Nanna Lohmann fra Svendborg Kommune.
I Odense er forældre til børn i skolerne og daginstitutinerne endnu ikke orienteret.
- Vi er lige på trapperne med information til forældre i dagtilbud og skoler i forhold til udmeldingen fra myndighederne. Som forældre vil man derfor få besked på Aula og Mitbarn eller e-boks for dagplejens vedkommende, siger skolechef Nikolaj Juul Jørgensen.
Meldingen fra Børn- og Undervisningsministeriet lyder ifølge Jyllands-Posten, at daginstitutioner, skoler, gymnasier og andre uddannelsesinstitutioner 'kan og bør' afvise at modtage børn og elever, der har holdt ferie i udlandet.
- Vi gør egentlig som vi plejer. Vi har tillid til, at eleverne og deres forældre overholder anbefalingerne, og vi vil derfor ikke kontrollere eller undersøge, om børn har været i udlandet uden at fortælle det, siger Nanna Lohmann, og fortsætter:
- Hvis vi finder ud af, at et barn har holdt ferie i Sydeuropa inden for de sidste to uger, så kontakter vi forældrene, og tager en snak med dem, så anbefalinger om at blive hjemme, bliver overholdt, siger hun.
Samme holdning har skolechefen i Odense:
- Hele kampen mod smittespredning af Covid-19 beror på, at vi alle som borgere i samfundet følger de anvisninger som bliver givet fra myndighedernes side. Vi har en grundlæggende tillid til at forældre selvfølgelig også fremadrettet følger disse anvisninger, siger Nikolaj Juul Jørgensen.
Ingen kontrol af Facebook
Heller ikke landets gymnasier vil lave kontrol af elevernes sommerferier. Her er der tillid til, at elever, der i sommerferien rejser til frarådede lande, først efter endt karantæne er tilbage i klasselokalet.
- Der bliver derfor ikke tjekket op på elevernes sommerferie på for eksempel Facebook, siger Birgitte Vedersø, formand for Danske Gymnasier.
De danske myndigheder har siden midten af marts frarådet al unødvendig rejse til resten af verden på grund af udbruddet af coronavirus.
Bliv hjemme i 14 dage
Fra mandag har myndighederne igen givet grønt lys til, at der kan rejses på ferie til Norge, Island, Færøerne og Tyskland. Dog fraråder myndighederne også ferier i byer med mere end 750.000 indbyggere i for eksempel Tyskland.
Hvis danskerne alligevel holder ferie i Spanien eller Kroatien, skal de ifølge myndighederne blive hjemme i 14 dage.
Samarbejde giver ny energi
TV 2/Fyn er den mindste af virksomhederne blandt stifterne, men med direktør Esben Seerup og den nuværende bestyrelsesformand Peter Zinck i spidsen, har stationen været med til at drive idéen om Media City Odense frem. TV 2/Fyns ledelse og bestyrelse har også besøgt Bergen og har derfor med egne øjne set, hvad et klyngesamarbejde kan.
- Der opstår nye energier, muligheder og synergier, når man arbejder tæt på hinanden, og den slags kan ikke forudsiges fra et centralt placeret skrivebord eller planlægges via Excel-ark. Blandt virksomheder opleves det ofte, at man holder på hemmeligheder over for hinanden, men man glemmer, at når man åbner sig for samarbejde, får man også ting tilbage, siger TV 2/Fyn-formand Peter Zinck, der til daglig er forretningsudvikler og indehaver af Herman Zinck Holding ApS.
Corona-kamp: Fynsk robot desinficerede helt hospital
Robot fra Odense blev sat ind i kampen mod coronavirussen covid-19 i Kina. Nu er rumænerne også blevet begejstret.
En selvkørende robot fra UVD Robots i Odense har med ultraviolet lys imponeret de rumænske myndigheder, skriver det rumænske erhvervsmagasin Business Review.
Robotten kan ved hjælp af det ultraviolette lys fjerne 99.999 procent af alle bakterier på en hospitalsstue inden for 10 til 15 minutter.
Robotten blev afprøvet i et projekt og ifølge Business Review rensede UVD-robotten et helt rumænsk hospital uden nogen form for indblanding fra mennesker.
Robotten kan bekæmpe bakterier, vira, svampe og andre patogener, og kan med sin effektivitet beskytte det medicinske personale på hospitaler.
UVD Robots, som er et datterselskab under Blue Ocean Robotics, vandt tidligere på måneden den prestigefyldte europæiske robotpris euRobotics Technology Transfer Award 2020.
De fynske desinfektionsrobotter fra UVD Robots er sat ind flere steder i kampen mod coronavirussen covid-19, og kører blandt andet på hospitaler i coronaudbruddets epicenter i den kinesiske by Wuhan.
Ifølge Business Review har netop Kina bestilt 200 UVD-robotter, mens Danmark og blandt andet hospitaler i Taiwan, Italien, Storbritannien, Japan og De Forenede Arabiske Emirater også har bestilt robotten.
Også Odenses største reklamebureau Nørgård Mikkelsen er engageret i arbejdet med Media City Odense. Herfra glæder bestyrelsesformand Erik Laumand sig over, at byens selvtillid og selvforståelse er kommet så langt, at Odense nu sætter gang i et strategisk mediesamarbejde.
- Alle virksomheder i mediebranchen – uanset størrelse – skal udvikle deres kompetencer inden for eksempelvis data, tech og kommunikation, hvor de ikke altid kan være på hjemmebane. Det er en voldsom opgave for den enkelte virksomhed, og det er et stort perspektiv i Media City Odense, at vi får mulighed for at udvikle og sikre de nødvendige kompetencer i fællesskab, siger Erik Laumand.