250 kilometer i timen: Stort møde om ny super-jernbane over Vestfyn
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Den nye jernbane over Vestfyn får uvægerligt konsekvenser for Vestfyn. 38 ejendomme er allerede eksproprieret. Og der kommer flere. Tirsdag aften afholder Vejdirektoratet informationsmøde om projektet.
Næste år begynder arbejdet med at anlægge en ny højhastigheds-jernbane mellem Odense Vest og Kauslunde.
Jernbanen kommer til at løbe langs motorvejen. Det enorme projekt er led i planen om at reducere rejsetiden mellem Arhus og Odense til blot en time.
Men projektet får selvsagt også konsekvenser for lokalområdet. Indtil videre har Vejdirektoratet overtaget 38 ejendomme på strækningen. Men oplyser samtidig, at der vil komme flere ekspropriationer.
Fra Odense til København på en time: Togdrømmen lever stadig
Trods valg af langsommere tog har S og SF ikke opgivet drømmen om rejsetider på en time mellem de store byer.
Drømmen om at sikre lynhurtige tog mellem Danmarks fem største byer lever i bedste velgående.
Sådan lyder det fra to af partierne bag Togfonden - en fond som med midler fra olieproduktionen i Nordsøen skulle sikre tog og infrastruktur, der kan bringe rejsetiden mellem København og Odense, Odense og Aarhus samt Aarhus og Aalborg ned på én time pr. strækning.
I dagens aftale om at sende indkøb af nye eltog i udbud er der i første omgang ikke lagt op til at købe de tog, som kan køre hurtigt nok på strækningerne.
De nye tog kan køre 200 kilometer i timen, men det er ikke nok, hvis det kun skal tage en time, siger Socialdemokraternes transportordfører Rasmus Prehn.
- I togfondsforligskredsen har vi jo planen om timemodellen, og derfor er det helt afgørende, at der bliver mulighed for at købe tog ind, der kan køre hurtigere.
- Man skal op og køre mere end 200 kilometer i timen, hvis man skal leve op til timemodellen, siger han.
Alligevel er han fortrøstningsfuld, selv om valget er faldet på langsommere tog.
Med aftalen torsdag forpligter partierne sig nemlig kun til at købe 90 togsæt, og det kalder Rasmus Prehn fornuftigt, fordi der så er mulighed for at købe hurtigere tog senere.
- Vi har adgang til at købe en ramme af tog. Helt op til 250 tog, men man forpligter sig kun til 90, og det tror jeg er fornuftigt, for vi kan jo stå i en situation, hvor der kommer noget helt nyt på markedet, vi ikke havde forestillet os, som er bedre, og så hænger vi på en helt masse tog.
Han hæfter sig desuden ved, at de tog, man nu køber, nærmer sig målet om en time mellem nogle byer.
- På nogle strækninger kommer fantastisk tæt på timemodellen allerede med de her tog. Men skal man helt i mål, skal der hurtigere tog til. Og dem har vi så mulighed for at købe, i takt med at infrastrukturen til timemodellen bliver klar, siger Rasmus Prehn.
SF's transportordfører Karsten Hønge mener også, at alle muligheder for at gennemføre timemodellen stadig er åbne.
Der er ifølge ordføreren to løsningsmodeller.
- Enten kan vi købe højhastighedstog, eller også kan vi lave yderligere hastighedsopgraderinger på strækningerne, så togene kan køre 200 kilometer i timen på en større del af strækningerne. Det er få ekstra minutter, der skal hentes, siger Karsten Hønge.
Den kontrakt, der udbydes nu, vil forpligte DSB til at købe cirka 90 tog, der kører 200 kilometer i timen og yderligere give en option på op til i alt cirka 200 tog.
Det vil derfor være muligt at vælge for eksempel 150 af disse tog og cirka 50 højhastighedstog, som der er brug for til at køre timemodellen med højhastighedstog, foreslår Karsten Hønge.
Og netop derfor afholder Vejdirektoratet tirsdag aften første informationsmøde om projektet. Det sker i Ejby-Hallerne klokken 19-21. Alle interesserede er velkomne til at deltage.
Jernbanen, som forventes at står klar i slutningen af 2028 bliver 35 kilometer lang, og togene kommer til at køre 250 kilometer i timen.
En time til Aarhus
Det nye vestfynske jernbanespor er en del af aftalen om en moderne jernbane, der er en udmøntning af Togfonden fra januar 2014, som Socialdemokratiet, De Radikale, SF og Enhedslisten stod bag.
Arbejdet skulle oprindeligt først gå i gang i 2023, men i foråret 2021 besluttede politikerne at sætte penge af til at få projektet i gang før.
Regeringen vil fremrykke ny vestfynsk jernbane
Arbejdet med at etablere en ny jernbane på Vestfyn kommer allerede i gang til næste år, hvis det står til regeringen. Hidtil har det være planen, at byggeriet skulle begynde i 2023.
En ny jernbane på Vestfyn bliver nu muligvis fremrykket med et år. Regeringen vil torsdag klokken 12 fremlægge sit udspil til Danmarks infrastrukturplan frem mod 2035, og i et udkast til udspillet, som TV 2 Fyn har set, fremgår det, at byggeriet af jernbanen på Vestfyn skal tidligere i gang end hidtil planlagt.
I udkastet hedder det:
“En fremrykning af anlægsstart for den nye højhastighedsbane over Vestfyn til 2022 vil muliggøre at gevinsterne for passagerne blive opnået tidligere, idet jernbanen skaber mulighed for flere togafgange og kortere rejsetider.”
Hidtil har tidsplanen opereret med igangsætning af byggeriet i 2023.
Den nye jernbane, der skal gå fra Odense Vest til Kauslunde øst for Middelfart, vil reducere rejsetiden for passagertog. I forhold til den nuværende bane forkortes strækningen fire kilometer, og samtidig bliver der mulighed for at køre med op til 250 kilometer i timen.
Samtidig vil den nye bane frigøre kapacitet på den nuværende jernbane over Vestfyn.
Ifølge planen vil der fra byggestart formentlig gå mellem seks og syv år, inden banen over Vestfyn er til at blive taget i brug.
Det nye vestfynske jernbanespor er en del af aftalen om en moderne jernbane, der er en udmøntning af Togfonden fra januar 2014, som Socialdemokratiet, De Radikale, SF og Enhedslisten står bag.
Der er foreløbig afsat 147 millioner kroner til etableringen af den vestfynske jernbane, som samlet set vil løbe på 4,9 milliarder kroner. Derudover ligger regeringen op til at der yderligere skal afsættes 40 milliarder kroner til et løft af den kollektive trafik i hele landet.
Den nye jernbane kommer til at koste 4,9 milliarder kroner.
Ambitionen med togprojektet er at skabe timedrift mellem de største byer i Danmark, så det fra Odense kun vil tage én times rejsetid til eksempelvis Aarhus.
Samtidig vil den nye jernbane gøre bedre plads til godstog og regionaltog på den gamle strækning.
Den nye strækning, der får en mere lige linjeføring, er fire kilometer kortere end den gamle.