Jim Lyngvild:
- Man skal larme for at få succes
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
PORTRÆT: Snart vil virksomheder lave deres egne små shitstorms, spår Jim Lyngvild, som gerne selv går imod den såkaldte politiske korrekthed.
Længe før Youtube slog igennem herhjemme, har designeren Jim Lyngvild gjort en forretning ud af bare at være sig selv.
Ofte bliver der talt med store bogstaver, når den høje, velklædte, skaldede mand toner frem på skærmen for at sige sin mening.
Det kan være for at reklamere for herreundertøj fra Netto, eller for at rase mod noget, han finder foragteligt.
Jim Lyngvild forener jul og vikinger med stort julemarked
Jim Lyngvild åbnede lørdag portene til sit julemarked på Ravnsborg ved Faaborg for femte år i træk.
På sidste dag i november begyndte julen på Ravnsborg ved Faaborg, hvor Jim Lyngvild endnu engang inviterede til julemarked.
Temaet er vikinger og jul, og det lader til at være en populær kombination.
- Opbakningen har været fuldstændig overvældende. Det er jo væltet ind med mennesker. Der var en stor kø, da vi åbnede i morges. Næsten 3.000 mennesker har der været igennem, og det er vi fuldstændig lykkelige over. Men vi har også været heldige med vejret. Det håber jeg også, vi er i morgen, siger Jim Lyngvild til TV 2/Fyn.
Markedet var badet i sol det meste af dagen, og mellem de mange stande kunne man støde på vikinger i fuld mundering med uldtøj og flettet skæg, men også på den klassiske julemand med hvidt skæg og rødt tøj.
Vikinger og jul passer sammen
Og ifølge Jim Lyngvild går de to ting godt i spænd.
- Jul og vikinger hænger fantastisk sammen. Vi skal jo huske på, at jul er en gammel hedensk tradition. Vi er jo et af de eneste lande i verden, hvor det hedder jul og ikke krist-messe, så det er en gammel lysfest for de nordiske guders ære og solen, der skal komme tilbage, siger han.
Derudover er det også en mulighed for at tilfredsstille nysgerrige blikke, der er interesseret i at se den store vikingeborg Ravnsborg, som Jim Lyngvild sammen med sin mand selv har bygget.
De har boet på borgen siden 2014.
- Vi har så mange turister, der kommer herned og rigtig gerne vil se, hvordan Morten (Jim Lyngvilds mand red.) og jeg bor.
- To gange om året - til vores vikingemarkeder og til vores julemarkeder - åbner vi op. Det er simpelthen måden, at vi kan vise det her frem på en måde, hvor alle får lov til at være med.
Jim og Ghita på scenen
Et af punkterne på julemarkedets program er et foredrag med Ghita Nørby. Hvad det skal handle om, kan hun dog ikke løfte sløret for.
- Det ved vi, når vi står på scenen, siger hun og bakkes op af Jim Lyngvild:
- Ghita har faktisk sagt til mig "Jeg vil helst ikke forberede mig for meget, og du skal ikke spørge mig om nogen spørgsmål på forhånd." Så når vi sidder nede i sofaen dernede ...
- Så finder vi ud af det. Det skal jo helst være levende, skal det ikke, siger Ghita Nørby.
Jim Lyngvild og Ghita Nørby har de seneste måneder rullet over tv-skærmene i programmet "Jim og Ghita", hvor de har besøgt kulturperler rundt omkring i Danmark.
Hun er stor fan af julemarkedet, og kommer også igen, når det åbner igen næste weekend.
- Det er så kærligt, og det er så rigt. Det er så velkomment at være her. Det er jo også derfor, at alle mennesker kommer. Det er der da ikke noget at sige til, siger hun.
Ravnsborg Julemarked har åbent 1. december og 7. og 8. december.
For eksempel da han i august kom med en bredside til alle de danskere, der stiller sig i kø for at få en selfie med kronprinsparret.
Men uanset, hvad debattøren, modeskaberen og forretningsmanden Jim Lyngvild gør, er det aldrig en rolle, han påtager sig.
- Jeg har ikke opfundet mig selv en persona, som jeg bruger udadtil. Det er bare 100 procent mig, fortæller han.
Og netop det "bare at være sig selv", mener Jim Lyngvild, der bor nord for Korinth ved Faaborg, er hemmeligheden bag sin millonforretning, der blandt andet tæller foredrag, bøger og medvirken i TV-programmer.
Vil være mere end bare en profession
Det var i programmet 'Skøn, som du er' på Kanal 4 fra 2007, at danskerne første gang lærte Jim Lyngvild at kende. Efterfølgende har den uddannede designer været med i utallige tv- og realityprogrammer. Mest foran, men også bag kameraet.
Han har ofte delt ud af sin viden som modeekspert. Senest foran 200 millioner seere i Kina, hvor han dystede mod andre designere i realityprogrammet Muse Dress. Sideløbende med TV-karrieren har Jim Lyngvild dog også haft travlt som forretningsmand, men han vil ikke have det mærkat på sig.
- Jeg synes, det er fjollet, at man skal have et eller andet stempel på sig, så man bliver sat i en kasse, og så er det så det, du er.
Jim Lyngvild påpeger, at han har mange facetter og er kendt fra forskellige sammenhænge. Og det giver hans CV ham ret i. Udover at have et designsamarbejde kørende med Kopenhagen Fur og Highland Park, har han sammen med familievirksomheden Plum udviklet cremelinjen Raunsborg. Og så er han forfatter til to dusin bøger.
Virksomhederne vil have en god historiefortæller
Hvis Jim Lyngvild endelig skal sætte et mærkat på sig selv, vil det være historiefortæller.
- Jeg er god til at fortælle historier, og jeg fortæller tingene, som de er, lige ud ad posen. Så folk kan stole på, at jeg siger min ærlige mening, Og det er der mange, der rigtig godt kan lide.
Populær familiefilm skal indspilles på Lyngvilds vikingeborg
Jim Lyngvilds vikingeborg ved Korinth lægger kulisse til, når filmen Far til fire og vikingerne skal indspilles på Fyn i september.
Tusindkunstneren Jim Lyngvild lægger hus til, når næste film i rækken om Lille Per og hans familie skal optages på vikingeborgen Ravnsborg denne måned.
Denne gang ender Per, Onkel Anders og resten af familien med at tage på familieterapi sammen, hvor de skal leve som vikinger i en uge. Det kommer ikke til at gå stille for sig, lover folkene bag filmen.
Jim Lyngvild, som selv bor på Ravnsborg, er blandt andet kendt som designer, fotograf og modekommentator. Nu kan han snart tilføje, at han også bor i en filmkulisse.
Premiere næste år
Optagelserne til Far til fire og vikingerne, som får premiere til efterårsferien næste år, begynder den 25. september på Ravnsborg.
Filmen har blandt andet modtaget støtte fra FilmFyn og har Martin Brygmann og Thomas Bo Larsen på rollelisten som henholdsvis Far og Onkel Anders. Elton Rokahaim Møller indtager rollen som Lille Per.
Far til fire og Vikingerne bliver film nummer 20 i rækken om Lille Per og hans familie. Den første udkom i 1953 og hed Far til Fire.
De seneste år har Jim Lyngvild da også tjent en del på at være frontfigur i en række virksomheders reklamefremstød. Senest er han gået sammen med Vestfyens Bryggeri om at lave øl-bryggeriet Frejdahl. Det kan du høre mere om i programmet 'Min første million' på TV 2 Play.
Der kommer et oprør mod den politiske korrekthed
Jim Lyngvilds succes som historiefortæller skyldes ifølge ham selv, at han siger tingene i et sprog, folk kan forstå.
Det manglende filter mellem ham selv og omverdenen har dog også givet ham et ry for at være højrøstet.
- Men det gør mig absolut ikke noget. For det er jo sandt. Jeg larmer meget. Det bliver man nødt til nu om dage, hvis man vil have succes.
Og i et samfund, hvor alle kan komme til orde på de sociale medier, mener Jim Lyngvild, at denne filosofi giver ham mere kontrol over sin kommunikation.
- Jeg kontrollerer selv mine shitstorms, fordi jeg selv skaber dem. Og det støder ofte nogen, men dem, som følger mig, kan jo lide min ligefremme attitude. Dem, der ikke kan, synes i forvejen, jeg er en idiot, og det kan jeg ikke ændre ved. Og hvorfor skulle jeg det? Jeg vil da hellere bruge min energi på mine følgere.
Iværksætterkendissen mener, at virksomhederne kan vinde meget ved at gå mod strømmen og turde provokere.
Efter tre år med underskud: Nu tjener Jim Lyngvild endelig penge på sine cremer
For fire år siden stiftede modemanden Jim Lyngvild selskabet Raunsborg, som udvikler og sælger kosmetik og cremer. Seneste regnskab er netop offentliggjort og viser første overskud nogensinde.
Efter fire år kan den fynsk bosatte modemand, provokatør og forretningsmand, Jim Lyngvild, endelig konstatere fremgang i sit cremefirma Raunsborg.
Raunsborgs regnskab for 2018 er netop offentliggjort. Det viser et overskud på 362.000 kroner før skat.
Det er første gang, at firmaet, som Jim Lyngvild ejer sammen med blandt andre den fynske erhvervsmand og tidligere Plum-direktør Poul Bertelsen, giver overskud.
Årets overskud er en betragtelig forbedring i forhold til underskuddet på lige knap en million kroner i 2017.
Bruttofortjenesten er også vokset fra 2,7 millioner kroner i 2017 til 3,9 millioner i 2018.
Alligevel er tilfredsheden med årets resultat kun delvis.
- Det har været et år hvor fokus har været på: udvikling og fremdrift. Resultatet betragtes som delvis tilfredsstillende, idet selskabet laver et overskud, men lever ikke op til det budgetterede overskud, står der i regnskabets ledelsesberetning.
Har tabt egenkapitalen
Selvom Raunsborg økonomisk bevæger sig i den rigtige retning, så er der stadig økonomiske kvaler. Den sløje start har sat selskabets egenkapital over styr.
Egenkapitalen er således negativ med en million kroner.
Jim Lyngvild og de øvrige investorer bag Raunsborg agter dog på ingen måde at trække stikket, fremgår det af ledelsesberetningen.
I 2019 forventer Raunsborg at fortsætte den gode udvikling med blandt andet et ambitiøst fokus på at øge eksporten og blive et internationalt brand. Der investeres i tre skønheds kosttilskud, som er et nyt forretningssegment for Raunsborg, står der i ledelsesberetningen.
- Jeg tror faktisk, at vi i 2020 vil se nogle virksomheder, der selv opfinder små shitstorms. 2018 og 2019 har folk været bange for at krænke og blive stemplet som politisk ukorrekt. Og det er folk ved at være trætte af.
Brandingekspert: - En modreaktion er under opsejling
Der vil uden tvivl komme en modbevægelse mod den politiske korrekthed. Det mener Frederik Preisler, der er brandingekspert og kreativ direktør i reklamevirksomheden Mensch.
- Det er klart, at når der har været så markant en tendens, hvor mange er meget forsigtige med deres budskaber, så kommer der på et tidspunkt også en modreaktion. Det behøver man ikke være særlig velbevandret i historien for at kunne se.
Brandingeksperten vurderer dog, at Jim Lyngvild er for tidligt ude med sin spådom. Han forventer, at vi skal lidt længere ud i fremtiden, før en modreaktion vil slå igennem.
- Men når den kommer, skal det ikke forstås sådan, at nogle vil forsøge at gøre noget vanvittigt politisk ukorrekt. Men at nogle virksomheder vil stille spørgsmål til, hvorfor det hele skal være så overbornert og derved score nogle point hos forbrugerne på det.
Kamplysten viking: Lyngvild åbner kontroversiel udstilling på Nationalmuseet
Efter flere ugers heftig debat slår Nationalmuseet i København mandag dørene op for Jim Lyngvilds udstilling "Mød vikingerne". Den fynske modedesigner har kun hån til overs over for de seneste ugers mange hårde ord.
- De har lagt sig ud med den forkerte viking, lyder det fra Jim Lyngvild, der mandag drager til København for at deltage i indvielsen af og debat om hans nye udstilling på Nationalmuseet.
Siden Nationalmuseets direktør, Rane Willerslev, afslørede, at det bliver den fynske modedesigner, der skal stå bag et scenografisk løft til Nationalmuseets vikingeudstilling, har en lang række historikere og museumsfolk raset mod Nationalmuseet og Jim Lyngvild.
Blandt kritikerne er museumsinspektør Jacob Seerup, der i netmediet POV International skrev:
- For Lyngvild er der nemlig kun et projekt, der tæller, og det er projektet Jim Lyngvild. Han er et sandt barn af Donald Trumps tidsalder. Fakta og kendsgerninger er ikke væsentlige, så længe han tjener penge på sit ”brand”, skrev Jacob Seerup.
Kommentator og foredragsholder Torben Steno fulgte trop i forargelsen:
- Jeg synes, det er fuldstændig idiotisk, at man brander Nationalmuseet ved at lave det om en infantil tivolipark, hvor man er med til at desavouere ethvert akademisk niveau, udtalte Torben Steno til Ekstra Bladet.
Men den barske kritik kan ikke tage glæden og stoltheden fra Jim Lyngvild over, at han mandag for første gang får lov at udstille på landets fineste museum.
- Man får jo det indtryk, at jeg er ondskaben selv og spiser børn til morgenmad. Men kritikken er så skinger og kommer fra folk, der ikke en gang har set udstillingen, så det påvirker mig overhovedet ikke, siger Jim Lyngvild.
Fynboen skal mandag klokken 16 debattere og åbne udstillingen, der viser, hvordan vikinger så ud fra år 750 frem til 1050. Jim Lyngvild har brugt skuespillere og rollespillere i sin udstilling. Han har sminket dem, sat deres hår og iklædt dem tøj fra vikingetiden, og herefter er de alle blevet fotograferet.
- Det er en meget, meget stor dag. Alverdens eksperter har jo gjort alt muligt for at ødelægge denne festdag, men det er heldigvis ikke lykkedes. Kritikken er komplet inkompetent og fejet væk som dug fra solen, siger den vikingeglade fynbo.
Lørdag gav Berlingske udstilingen fire stjerner, og mandag bliver udstillingen anmeldt i Politiken, og her får Jim Lyngvild også ros og fire ud af seks stjerner for sin underholdende fremstilling af vikingetiden.
Frederik Preisler har ikke lavet nogen professionel analyse af Jim Lyngvild som brand, og kan derfor ikke vurdere, om han rent faktisk er i stand til at styre sine egne shitstorms. Men han mener, at Jim Lyngvild bruger ordet forkert.
- Ordet "shitstorm" er gået hen og blevet et modeord. Det er overbrugt, og der er efterhånden en smule begrebsforvirring omkring det. Men grundlæggende er det sådan, at du ikke kan styre en shitstorm.
- Det, man derimod kan, er at blive dygtig til at skræddersy sine budskaber til sin målgruppe gennem sociale medier og derved styrke sit brand, tilføjer reklamemanden, som anerkender, at Jim Lyngvild tilsyneladende har et flair for det.