- Vi har langt over fordoblet vores salg af rygeost og henover foråret og sommeren, har vi næsten tredoblet vores salg, fortsætter han.
Rygeosten passer ind i tidens madtrend
Ifølge Nina Bauer, der er madhistoriker, så kan det øgede salg af rygeost tilskrives den store opmærksomhed, osten har fået det seneste år i forbindelse med Rygeostens Dag.
- Jeg synes, at der er sket meget godt med rygeosten. Jeg er selv begyndt at lægge mærke til den flere steder i mine lokale supermarkeder, fortæller Nina Bauer til TV 2/Fyn.
Rygeosten passer også godt ind i den madtrend, der er netop nu.
- De lokale varer og egnsretter vinder frem hos de danske forbrugere, og det er et lyspunkt for rygeosten. Det er en ost, man selv kan eksperimentere med og bruge i forskellige retter, siger Nina Bauer.
Unge skal sørge for rygeostens overlevelse
Selvom det går fremad med rygeosten, så er den ifølge Nina Bauer stadig truet. Og hvis rygeostens overlevelser skal sikres, så er det den yngre generation, der skal tage rygeosten til sig.
- Det er de kommende generationer, der ikke skal glemme rygeosten. Og rygeosten kan være lidt svær at håndtere for yngre mennesker, siger Nina Bauer.
En truet fødevarer er ifølge Nina Bauer en vare, der er meget speciel. Det er en fødevare, som typisk unge ikke spiser.